“We Are in Control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F22%3A00562354" target="_blank" >RIV/68378025:_____/22:00562354 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/?lang=en&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=28994" target="_blank" >https://www.sav.sk/?lang=en&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=28994</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/SN.2022.3.29" target="_blank" >10.31577/SN.2022.3.29</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
“We Are in Control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces
Popis výsledku v původním jazyce
Female spiritual influencers on Instagram engage with conspiracy content and appeal to the issue of control over female bodies to bridge the gap between mainstream and fringe online spaces. I use the concept of “third space” to analyse the dynamics of Instagram communities around spiritual influencers and highlight how these communities operate as spaces for political discussion while simultaneously appearing apolitical from the outside. Analysing data from participant observation and interviews with six female Czech spiritual influencers, I place their online communication and presentation within the context of the conspirituality movement (Ward, Voas, 2011). Furthermore, I present ethnographic evidence on how the influencers moved from spiritual to conspiritual content within their everyday online performances.
Název v anglickém jazyce
“We Are in Control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces
Popis výsledku anglicky
Female spiritual influencers on Instagram engage with conspiracy content and appeal to the issue of control over female bodies to bridge the gap between mainstream and fringe online spaces. I use the concept of “third space” to analyse the dynamics of Instagram communities around spiritual influencers and highlight how these communities operate as spaces for political discussion while simultaneously appearing apolitical from the outside. Analysing data from participant observation and interviews with six female Czech spiritual influencers, I place their online communication and presentation within the context of the conspirituality movement (Ward, Voas, 2011). Furthermore, I present ethnographic evidence on how the influencers moved from spiritual to conspiritual content within their everyday online performances.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovenský národopis
ISSN
1335-1303
e-ISSN
1339-9357
Svazek periodika
70
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
349-368
Kód UT WoS článku
000893020900003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85143228677