Obecné volnočasové orientace - vnitřní struktura aktivit volného času dětí a její souvislosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F22%3A00563378" target="_blank" >RIV/68378025:_____/22:00563378 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obecné volnočasové orientace - vnitřní struktura aktivit volného času dětí a její souvislosti
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se zabývá otázkou, zda jednotlivé činnosti ve volném čase dětí staršího školního věku vzájemně nějak souvisí, což umožňuje širokou paletu sledovaných volnočasových aktivit uspořádat na základě jejich podobnosti. V komplexní struktuře volnočasových aktivit lze nalézt základní osy: na jedné straně “aktivnost” svázanou s orientací na kulturu, sportování, individuální záliby a organizované činnosti v prostředí kroužků, klubů a spolků a na straně druhé “pasivitu” svázanou v dnešní době především s vysedáváním před obrazovkou počítače či mobilu a s ním spjatou konzumací obsahů digitálních médií, ale také s nicneděláním – lenošením v prostředí domova. Základní čtyři identifikované sféry orientace volného času souvisí se společenským postavením rodiny (vzděláním rodičů a sociálně-ekonomickým vyloučením), navíc jsou podmíněny také výchovnými přístupy rodičů. Obě tato zjištění potvrzují známou skutečnost, že volnočasová orientace se utváří především v prostředí rodiny. n
Název v anglickém jazyce
General leisure orientations - the internal structure of children's leisure activities and its context
Popis výsledku anglicky
The chapter examines whether individual leisure activities of older school-age children are somehow related to each other, which allows the wide range of observed leisure activities to be organized on the basis of their similarities. Using exploratory analysis, in the complex structure of leisure activities, we can find basic axes: “activity” linked to the orientation towards culture, sports, individual hobbies, and organised activities in the environment of clubs, clubs and societies, and “passivity” linked nowadays mainly to sitting in front of a computer or mobile phone screen and the associated consumption of digital media content, but also to doing nothing - lazing around at home. Subsequently the four factors identified, which represent the basic spheres of leisure orientation are correlated with family social status (parental education and socio-economic exclusion) and are also associated with parenting styles. Both of these findings confirm the well-known fact that leisure orientation is formed primarily in the family environment.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000387" target="_blank" >TL02000387: Prožívání volného času dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Volný čas dětí staršího školního věku. Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice
ISBN
978-80-7394-934-1
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
104-118
Počet stran knihy
173
Název nakladatele
Nakladatelství Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Místo vydání
České Budějovice
Kód UT WoS kapitoly
—