Leisure time in Slovakia - differentiation and reproduction
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F24%3A00605536" target="_blank" >RIV/68378025:_____/24:00605536 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Voľný čas na Slovensku – diferenciácia a reprodukcia
Popis výsledku v původním jazyce
Prvá časť najskôr stručne dokumentuje vývoj a premeny voľnočasových aktivít na Slovensku v posledných desaťročiach na výsledkoch zo sociologických výskumov z rokov 1984, 1993 a 2016. Druhá časť sa na dátach z výskumu žiakov zameria na diferenciáciu v spôsobe trávenia voľného času detí staršieho školského veku ako ho zachytil výskum na žiakov šiestych a deviatych ročníkov základných škôl v Banskobystrickom kraji, 2023. Špecificky sa venuje otázke, akou rolu v diferenciácii voľného času zohráva kultúrny kapitál rodiny. Ukazuje sa, že vzdelávacie a kultúrne zdroje rodiny sú ukazovateľom aktívne trávenie voľného času detí (čítaní kníh, športovanie, navštevovanie krúžkov, atď.), kým pasívne činnosti, spojené predovšetkým s konzumáciou obsahov digitálnych médií, sú trocha častejšie u detí z rodín s nižším objemom vzdelávacích a kultúrnych zdrojov. Rozdiely v trávení voľného času dnešných detí poukazujú na podobu procesu vzniku triedne podmienených kultúrnych nerovností v slovenskej spoločnosti.n
Název v anglickém jazyce
Leisure time in Slovakia - differentiation and reproduction
Popis výsledku anglicky
The first part first briefly documents the development and transformations of leisure activities in Slovakia in the last decades based on the results of sociological research from 1984, 1993 and 2016. The second part focuses on the differentiation in leisure time of older school-age children as captured by research on sixth- and ninth-grade primary school pupils in the Banská Bystrica region, 2023. It specifically addresses the question of the role played by the cultural capital of the family in the differentiation of leisure time. It shows that the educational and cultural resources of the family are an indicator of children's active leisure time (reading books, playing sports, attending extracurricular activities, etc.), while passive activities, primarily associated with the consumption of digital media content, are somewhat more frequent among children from families with lower educational and cultural resources. The differences in the leisure time of today's children point to the shape of the process of the emergence of class-based cultural inequalities in Slovak society
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-12023S" target="_blank" >GA20-12023S: Kulturní zdroje rodiny: vliv na gramotnost, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a na výsledky ve vzdělávání</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Mapovanie symbolických hraníc v našej spoločnosti
ISBN
978-80-7121-389-5
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
68-83
Počet stran knihy
134
Název nakladatele
Národné osvetové centrum
Místo vydání
Bratislava
Kód UT WoS kapitoly
—