Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ani barbar ani mistr: Emil Filla a skytské umění.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F03%3A40033084" target="_blank" >RIV/68378033:_____/03:40033084 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ani barbar ani mistr: Emil Filla a skytské umění.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá vztahem malíře Emila Filly (1885 - 1953) k tzv. stepnímu umění národů Střední Asie, a zejména ke Skytskému umění. Motivy, ovlivněné skytským uměním a zvěrným stylem, se objevují i ve Fillově malířské tvorbě v cyklu Boje a zápasy (1936 -1939). Filla čerpal např. z publikací Seminaria Kondakoviana v Praze (M. I. Rostovtzeff). Skytské umění bylo v očích řady dobových vykladačů v podřadném postavení k čínskému umění, bylo chápáno jako umění barbarštější, zatímco čínské jako mistrovštější.V dobovém hodnocení Fillovy kubistické tvorby vůči Pablo Picassovi vystupoval Picasso v roli mistra a Filla v roli pokud ne 'mechanického' epigona, tedy svého druhu barbara. Diskurz skytské umění - čínské umění je tak zástupným diskurzem o vztahu 'vyšší'a 'nižší' kultury (německé a české, ale i francouzské a české).

  • Název v anglickém jazyce

    Neither a Barbarian, Nor a Master: Emil Filla and Scythian Art.

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with the relationship of the painter Emil Filla (1885 - 1953) to the so-called steppe art of Central Asian nations, and above all to Scythian art. Motifs influenced by Scythian art and the animal style appear in Filla's paintings in the Fights and Encounters cycle (1936 - 1939). Filla was drawing for instance on books by Seminarium Kondakovianum in Prague (M. I. Rostovtzeff). In the eyes of many contemporary analysts, Scythian art was inferior to Chinese art; it was understood as a moreBarbarian art, while Chinese art was perceived as more masterful. In a contemporary assessment of Filla's cubistic work against Pablo Picasso, the latter played the role of the master while Filla played the role of a Barbarian, if not of a 'mechanic' epigon. Hence, the discourse of 'Scythian art - Chinese art' is a displacement discourse for the relationship between 'superior' and 'inferior' cultures (German and Czech, but also French and Czech).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/IBS8033101" target="_blank" >IBS8033101: Digitalizace fotodokumentace Emila Filly včetně fotografií Josefa Sudka z pozůstalosti V. Kramáře z fondů ÚDU AV ČR</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2003

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy.

  • ISBN

    80-903230-6-5

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    243-258

  • Počet stran knihy

  • Název nakladatele

    Artefactum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly