Ani barbar ani mistr: Emil Filla a skytské umění.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F03%3A40033084" target="_blank" >RIV/68378033:_____/03:40033084 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ani barbar ani mistr: Emil Filla a skytské umění.
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá vztahem malíře Emila Filly (1885 - 1953) k tzv. stepnímu umění národů Střední Asie, a zejména ke Skytskému umění. Motivy, ovlivněné skytským uměním a zvěrným stylem, se objevují i ve Fillově malířské tvorbě v cyklu Boje a zápasy (1936 -1939). Filla čerpal např. z publikací Seminaria Kondakoviana v Praze (M. I. Rostovtzeff). Skytské umění bylo v očích řady dobových vykladačů v podřadném postavení k čínskému umění, bylo chápáno jako umění barbarštější, zatímco čínské jako mistrovštější.V dobovém hodnocení Fillovy kubistické tvorby vůči Pablo Picassovi vystupoval Picasso v roli mistra a Filla v roli pokud ne 'mechanického' epigona, tedy svého druhu barbara. Diskurz skytské umění - čínské umění je tak zástupným diskurzem o vztahu 'vyšší'a 'nižší' kultury (německé a české, ale i francouzské a české).
Název v anglickém jazyce
Neither a Barbarian, Nor a Master: Emil Filla and Scythian Art.
Popis výsledku anglicky
The study deals with the relationship of the painter Emil Filla (1885 - 1953) to the so-called steppe art of Central Asian nations, and above all to Scythian art. Motifs influenced by Scythian art and the animal style appear in Filla's paintings in the Fights and Encounters cycle (1936 - 1939). Filla was drawing for instance on books by Seminarium Kondakovianum in Prague (M. I. Rostovtzeff). In the eyes of many contemporary analysts, Scythian art was inferior to Chinese art; it was understood as a moreBarbarian art, while Chinese art was perceived as more masterful. In a contemporary assessment of Filla's cubistic work against Pablo Picasso, the latter played the role of the master while Filla played the role of a Barbarian, if not of a 'mechanic' epigon. Hence, the discourse of 'Scythian art - Chinese art' is a displacement discourse for the relationship between 'superior' and 'inferior' cultures (German and Czech, but also French and Czech).
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/IBS8033101" target="_blank" >IBS8033101: Digitalizace fotodokumentace Emila Filly včetně fotografií Josefa Sudka z pozůstalosti V. Kramáře z fondů ÚDU AV ČR</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy.
ISBN
80-903230-6-5
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
243-258
Počet stran knihy
—
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—