Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Seeing ´around the corner´. Josef Sudek and ´uncanny´ photography

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F09%3A00330749" target="_blank" >RIV/68378033:_____/09:00330749 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Seeing ´around the corner´. Josef Sudek and ´uncanny´ photography

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals with specific imagination of Czech photographer Josef Sudek (1896-1976), which he himself commented as seeing ´Around the Corner´. Anna Fárová described Sudek´s gaze as strangely subversive, unclear, absorbed in the unusual character ofthe phenomenon in question; it transforms it into something bizarre through photography. Using Sigmund Freund´s term ´unheimlich´(uncanny), used in 1919, the author demonstrates the specific mood of chosen Sudek´s photographs, expressing the unknown, the uncertainty, the fear, something that could reveal suddenly, but remains concealed. This position is shown at Sudek´s photographs from the St. Vitus Cathedral (1928), Veiled Woman (1940), The Glass (1950-1954) and especially at several photographs fromhis cycle Prague after the Bombardment (1945).

  • Název v anglickém jazyce

    Seeing ´around the corner´. Josef Sudek and ´uncanny´ photography

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with specific imagination of Czech photographer Josef Sudek (1896-1976), which he himself commented as seeing ´Around the Corner´. Anna Fárová described Sudek´s gaze as strangely subversive, unclear, absorbed in the unusual character ofthe phenomenon in question; it transforms it into something bizarre through photography. Using Sigmund Freund´s term ´unheimlich´(uncanny), used in 1919, the author demonstrates the specific mood of chosen Sudek´s photographs, expressing the unknown, the uncertainty, the fear, something that could reveal suddenly, but remains concealed. This position is shown at Sudek´s photographs from the St. Vitus Cathedral (1928), Veiled Woman (1940), The Glass (1950-1954) and especially at several photographs fromhis cycle Prague after the Bombardment (1945).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Centropa

  • ISSN

    1532-5563

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus