Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Madona velkomeziříčská mezi reformací a restaurováním

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F19%3A00531808" target="_blank" >RIV/68378033:_____/19:00531808 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/49777513:23330/19:43959841

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11104/0312335" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11104/0312335</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Madona velkomeziříčská mezi reformací a restaurováním

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá tzv. druhým životem Madony z Velkého Meziříčí, gotické skulptury z druhé čtvrtiny 14. století, řazené do okruhu děl tzv. Mistra michelské madony. Pozornost je upřena na období sklonku 16. století, kdy sochu poznamenaly zásadní změny v souvislosti s reformačními ikonoklastickými událostmi, a poloviny 20. století, kdy proběhlo moderní restaurování v brněnské dílně bratří Kotrbů. Podkladem studie je nově objevená restaurátorská dokumentace z roku 1951, která odhalila, že socha byla v minulosti značně poškozena. Když se Madona z Velkého Meziříčí dostala do restaurátorské dílny, gotickou sochu připomínala jen vzdáleně, protože její trup byl skryt pod vrstvou nakašírovaného plátna a novější polychromie a tvář Madony byla zcela skryta pod mladší papírovou maskou. Část povrchových úprav bylo možné datovat do roku 1883, kdy byla uskutečněna první zaznamenaná oprava sochy, část zásahů byla ještě starší. Po sejmutí druhotných vrstev se ukázalo, že socha byla v minulosti příčně rozříznuta, měla vydloubané oči a zcela seřezané vlasy, což bylo považováno za důsledek úprav v období baroka a v 19. století. Poškození sochy však lze spojit s pramenně doloženým ničením kostelního vybavení farního chrámu sv. Mikuláše ve Velkém Meziříčí, k němuž opakovaně docházelo okolo roku 1600. K roku 1620 byl zaznamenán návrat „vyobrazení Panny Marie znesvěceného od heretiků“ do farního kostela. Vzhledem k odhalenému rozsahu a charakteru poškození je velmi pravděpodobné, že šlo o Velkomeziříčskou Madonu. Její v současnosti takřka dokonalý vzhled gotické skulptury je vlastně památkářskou interpretací, jež vznikla za spolupráce restaurátorů Heřmana a Karla Kotrbů, památkáře Miloše Stehlíka a historika umění Alberta Kutala.

  • Název v anglickém jazyce

    The Madonna from Velké Meziříčí between the reformation and restoration

  • Popis výsledku anglicky

    This study deals with the „second life“ of the Madonna of Velké Meziříčí, a gothic sculpture that originated in the second quarter of the 14th century and belongs to a body of work created by the Master of the Michle Madonna. Attention here focuses on two periods: the end of the 16th century, when the sculpture was fundamentally altered as a result of iconoclastic actions in the Reformation era, and the middle of the 20th century, when modern restoration work was performer in the Brno workshop of the Kotrba brothers. The study draws on newly discovered restoration documentation from 1951, which revealed that the sculpture had been considerably damaged in the past. When the Madonna of Velké Meziříčí reached the restoration workshop, it only remotely resembled a gothic sculpture, because the figure‘s torso was concealed beneath a layer of laminated cloth and more recent polychrome applied to the surface, and the face of the Madonna was entirely concealed beneath a more recent paper mask. Some of the modifications can be dated to 1883, when the first recorded repairs to the sculpture were made, and some of the other changes are from an earlier date. On removing the sculpture‘s secondary layers, it was discovered that in the past it had been cut crosswise in half and its eyes had been hollowed out and its hair cut off. This is considered to have resulted from modifications made in the baroque period and in the 19th century. However, damage to the sculpture can be linked to the destruction of the furnishings in the parish Church of St Michael in Velké Meziříčí, which has been documented in the sources and which occurred repeatedly around the year 1600. In 1620 there is a record of the return of „the representation of the Virgin Mary desecrated by heretics“ to the parish.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    67

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    440-450

  • Kód UT WoS článku

    000561146200004

  • EID výsledku v databázi Scopus