Operetta conference. Czech operetta and its transnational contexts
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F23%3A00579609" target="_blank" >RIV/68378033:_____/23:00579609 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.udu.cas.cz/en/akce/ceska-opereta-a-jeji-mezinarodni-kontexty" target="_blank" >https://www.udu.cas.cz/en/akce/ceska-opereta-a-jeji-mezinarodni-kontexty</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Operetta conference. Czech operetta and its transnational contexts
Popis výsledku v původním jazyce
While scholarly interest in operetta has increased in the past decade, the Czech operetta scene has remained by and large a desideratum, although it was comparable to that of other (post-)Habsburg countries until 1945. Therefore, this conference addressed the blank spots of operetta history: which factors influenced repertoire formation on the one hand and omission from cultural memory on the other? What roles did nationalisms and both national and transnational networks play? To what mechanisms of exclusion were the proponents of the precarious art of operetta exposed? How has this been reflected so far in music and theatre studies, as well as in related disciplines? Such questions suggest that the seemingly “light muse” can be a highly political topic.
Název v anglickém jazyce
Operetta conference. Czech operetta and its transnational contexts
Popis výsledku anglicky
While scholarly interest in operetta has increased in the past decade, the Czech operetta scene has remained by and large a desideratum, although it was comparable to that of other (post-)Habsburg countries until 1945. Therefore, this conference addressed the blank spots of operetta history: which factors influenced repertoire formation on the one hand and omission from cultural memory on the other? What roles did nationalisms and both national and transnational networks play? To what mechanisms of exclusion were the proponents of the precarious art of operetta exposed? How has this been reflected so far in music and theatre studies, as well as in related disciplines? Such questions suggest that the seemingly “light muse” can be a highly political topic.
Klasifikace
Druh
M - Uspořádání konference
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Praha
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
20
Počet zahraničních účastníků
8
Typ akce podle státní přísl. účastníků
WRD - Celosvětová akce