Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Oleksandr Dovzhenko, Ivan Kavaleridze, Leonid Skrypnyk. The avant-garde and philosophical explorations of Ukrainian filmmakers of the 1920s

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F23%3A00582976" target="_blank" >RIV/68378033:_____/23:00582976 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/39838/33629" target="_blank" >https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/39838/33629</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14746/i.2023.34.43.12" target="_blank" >10.14746/i.2023.34.43.12</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Oleksandr Dovzhenko, Ivan Kavaleridze, Leonid Skrypnyk. The avant-garde and philosophical explorations of Ukrainian filmmakers of the 1920s

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The filmmakers Oleksandr Dovzhenko and Ivan Kavaleridze created bold avant-garde works at the time when Ukrainian cinema was being established, at the end of the 1920s and early 1930s. In effect, the works of these two directors shaped the defining features of Ukrainian cinema. This article discusses the creative methods used by Dovzhenko in his three films Zvenyhora (1927), Arsenal (1929) and Earth (1930), which clearly depict Ukrainian worldviews and mentality. Kavaleridze’s approach is considered in the light of two of his films, Downpour (1929) and Perekop (1930). Already a recognized sculptor at the time, Kavaleridze sought unique forms of expression in film. The approaches these directors took towards framing scenes, montage, lighting and rhythm underpinned the theoretical propositions of their contemporary, Ukrainian film theorist Leonid Skrypnyk. The author suggests that this testifies to a deliberate and comprehensive search for new means of expression in all phases of filmmaking.

  • Název v anglickém jazyce

    Oleksandr Dovzhenko, Ivan Kavaleridze, Leonid Skrypnyk. The avant-garde and philosophical explorations of Ukrainian filmmakers of the 1920s

  • Popis výsledku anglicky

    The filmmakers Oleksandr Dovzhenko and Ivan Kavaleridze created bold avant-garde works at the time when Ukrainian cinema was being established, at the end of the 1920s and early 1930s. In effect, the works of these two directors shaped the defining features of Ukrainian cinema. This article discusses the creative methods used by Dovzhenko in his three films Zvenyhora (1927), Arsenal (1929) and Earth (1930), which clearly depict Ukrainian worldviews and mentality. Kavaleridze’s approach is considered in the light of two of his films, Downpour (1929) and Perekop (1930). Already a recognized sculptor at the time, Kavaleridze sought unique forms of expression in film. The approaches these directors took towards framing scenes, montage, lighting and rhythm underpinned the theoretical propositions of their contemporary, Ukrainian film theorist Leonid Skrypnyk. The author suggests that this testifies to a deliberate and comprehensive search for new means of expression in all phases of filmmaking.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication

  • ISSN

    1731-450X

  • e-ISSN

    2720-040X

  • Svazek periodika

    34

  • Číslo periodika v rámci svazku

    43

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    195-208

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85174860401