Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

S Prazdrojem do Afriky: cesty Emila Holuba mezi realitou a mýtem.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00588095" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00588095 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    S Prazdrojem do Afriky: cesty Emila Holuba mezi realitou a mýtem.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dr. Emil Holub (1847–1902) byl jedním z nejpopulárnějších českých cestovatelů. Již během života důsledně pracoval na prezentaci úspěchů svých cest, spojenou se sebeprezentací vlastní osoby. Psal vědecké, ale i populárně naučné texty, pořádal veřejná přednášková turné a velkolepé výstavy. Popularitu neztratil ani po své smrti, o čemž svědčí různorodá literární zpracování jeho osudů. Kromě toho se postava stala námětem filmu, jedné písně a rovněž reklamního spotu. Posledně jmenovanému produktu – reklamě na Plzeňský Prazdroj – věnuje příspěvek detailní kritickou pozornost. Jeho interpretaci využívá k tomu, aby ukázal jeden ze způsobů, jakým se na místo prezentování reality Holubových cest vytvářejí určité mýty. V této souvislosti se text zabývá i Holubovým vztahem ke kolonialismu a jeho prezentováním jižní Afriky jako „exotického” místa.

  • Název v anglickém jazyce

    With Prazdroj to Africa: Emil Holub´s Journeys Between Reality and Myth.

  • Popis výsledku anglicky

    Dr. Emil Holub (1847–1902) was one of the most popular Czech travellers.In his lifetime, he consistently worked on the presenting the successes of his travels, combined with self-presentation of his own person. He wrote both scientific and popular science texts, organised public lecture tours, and spectacular exhibitions. He did not lose popularity even after his death, as evidenced by the various literary accounts of his life. In addition, his persona has been the subject of a film, a song, and a commercial. The present paper pays detailed critical attention to the latter product – an advertisement for Pilsner Urquell brewery. Its interpretation is used to show one of the ways in which certain myths are created instead of presenting the reality of Holub's travels. In this context, the text also deals with Holub's relationship to colonialism and his presentation of South Africa as an “exotic” place.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Léta putování. Člověk na cestách v dlouhém 19. století

  • ISBN

    978-80-200-3517-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    336-346

  • Název nakladatele

    Academia

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Plzeň

  • Datum konání akce

    2. 3. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku