S Prazdrojem do Afriky: cesty Emila Holuba mezi realitou a mýtem.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00588095" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00588095 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
S Prazdrojem do Afriky: cesty Emila Holuba mezi realitou a mýtem.
Popis výsledku v původním jazyce
Dr. Emil Holub (1847–1902) byl jedním z nejpopulárnějších českých cestovatelů. Již během života důsledně pracoval na prezentaci úspěchů svých cest, spojenou se sebeprezentací vlastní osoby. Psal vědecké, ale i populárně naučné texty, pořádal veřejná přednášková turné a velkolepé výstavy. Popularitu neztratil ani po své smrti, o čemž svědčí různorodá literární zpracování jeho osudů. Kromě toho se postava stala námětem filmu, jedné písně a rovněž reklamního spotu. Posledně jmenovanému produktu – reklamě na Plzeňský Prazdroj – věnuje příspěvek detailní kritickou pozornost. Jeho interpretaci využívá k tomu, aby ukázal jeden ze způsobů, jakým se na místo prezentování reality Holubových cest vytvářejí určité mýty. V této souvislosti se text zabývá i Holubovým vztahem ke kolonialismu a jeho prezentováním jižní Afriky jako „exotického” místa.
Název v anglickém jazyce
With Prazdroj to Africa: Emil Holub´s Journeys Between Reality and Myth.
Popis výsledku anglicky
Dr. Emil Holub (1847–1902) was one of the most popular Czech travellers.In his lifetime, he consistently worked on the presenting the successes of his travels, combined with self-presentation of his own person. He wrote both scientific and popular science texts, organised public lecture tours, and spectacular exhibitions. He did not lose popularity even after his death, as evidenced by the various literary accounts of his life. In addition, his persona has been the subject of a film, a song, and a commercial. The present paper pays detailed critical attention to the latter product – an advertisement for Pilsner Urquell brewery. Its interpretation is used to show one of the ways in which certain myths are created instead of presenting the reality of Holub's travels. In this context, the text also deals with Holub's relationship to colonialism and his presentation of South Africa as an “exotic” place.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Léta putování. Člověk na cestách v dlouhém 19. století
ISBN
978-80-200-3517-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
336-346
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
2. 3. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—