Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Beneath the Avant-Garde Surface: Josef Polák and the Formation of Slovak Visual Art Identity.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00602384" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00602384 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Beneath the Avant-Garde Surface: Josef Polák and the Formation of Slovak Visual Art Identity.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This presentation explores the cultural resurgence in Czechoslovakia after World War I, focusing on the emergence of Košice modernism, also known as the East-Slovak avant-garde. This movement, characterized by the activities of progressive artists such as Eugen Krón, Anton Jaszusch, and Béla Uitz, transformed Košice into a vibrant artistic hub during the 1920s. Central to this development was Josef Polák, a cultural figure whose leadership at the East Slovak Museum fostered avant-garde expression while aligning with the Czechoslovak state's nation-building agenda in a region influenced by Hungarian culture. By situating Polák's contributions within the broader context of Czechoslovak cultural policy and interwar identity formation, the paper highlights the tensions between modernist movements and state-sponsored initiatives. It also addresses the perception of Slovak art within Czech lands, shaped by stereotypes of rural folklore. This study offers a nuanced understanding of the interplay between art, politics, and cultural reconstruction in postwar Czechoslovakia.

  • Název v anglickém jazyce

    Beneath the Avant-Garde Surface: Josef Polák and the Formation of Slovak Visual Art Identity.

  • Popis výsledku anglicky

    This presentation explores the cultural resurgence in Czechoslovakia after World War I, focusing on the emergence of Košice modernism, also known as the East-Slovak avant-garde. This movement, characterized by the activities of progressive artists such as Eugen Krón, Anton Jaszusch, and Béla Uitz, transformed Košice into a vibrant artistic hub during the 1920s. Central to this development was Josef Polák, a cultural figure whose leadership at the East Slovak Museum fostered avant-garde expression while aligning with the Czechoslovak state's nation-building agenda in a region influenced by Hungarian culture. By situating Polák's contributions within the broader context of Czechoslovak cultural policy and interwar identity formation, the paper highlights the tensions between modernist movements and state-sponsored initiatives. It also addresses the perception of Slovak art within Czech lands, shaped by stereotypes of rural folklore. This study offers a nuanced understanding of the interplay between art, politics, and cultural reconstruction in postwar Czechoslovakia.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů