Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bedřich Bělohlávek (1902–1991): ve stopách Zdeňka Nejedlého

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00618143" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00618143 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14210/24:00137686

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:2eae00df-e229-46fb-bbf2-57fc49d0a629" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:2eae00df-e229-46fb-bbf2-57fc49d0a629</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2024-0303" target="_blank" >10.54759/MUSICOLOGY-2024-0303</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bedřich Bělohlávek (1902–1991): ve stopách Zdeňka Nejedlého

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedním z Čechoslováků, jejichž cesta po vzniku protektorátu vedla přes Francii do Velké Británie, kde nakonec našli doživotní domov, byl i význačný meziválečný hudební publicista a vydavatel Bedřich Bělohlávek. Mimo vlast žil od roku 1937, kdy odešel do Bulharska. Zde začal Bělohlávek po začátku války spolupracovat s exilovou vládou v Londýně a zapojil se do odbojových akcí. Už během války začala jeho spolupráce s českým i anglickým vysíláním BBC. Ač jeho hlavním zaměstnáním byla po roce 1951 práce v knihkupectví, až do vysokého věku organizoval koncerty a jiné hudební akce ve spolupráci s krajanskými organizacemi a spolky. Studie se zaměří na jeho působení v meziválečném Československu, kde Bělohlávek platil za „enfant terrible“ hudební potažmo umělecké publicistiky, v níž se projevoval vysokou mírou společenské angažovanosti a volbou „osobních“ témat. Jako žák předního českého muzikologa Zdeňka Nejedlého se zapojoval do dobových sporů o české hudbě. Jeho publicistické stati o hudbě z 20.–30. let i dvě muzikologické práce (Jaroslav Jeremiáš. Doba – život – dílo, 1935, Masaryk a hudba, 1936) dokládají závislost na Nejedlého myšlení, které prolongoval a uzpůsoboval publicistické zkratce. Ve studii ukážeme Bělohlávka jako typického zástupce staršího chápání modernismu v české hudbě, nerozlučně spjatého s obrozeneckým nacionalismem, jehož hlavními tématy byla „českost“ hudby, význam Bedřicha Smetany pro stávající a budoucí generace skladatelů, negativní postoj k Dvořákovi a Janáčkovi a kritika hudební avantgardy.

  • Název v anglickém jazyce

    Bedřich Bělohlávek (1902–1991): in the Footsteps of Zdeněk Nejedlý

  • Popis výsledku anglicky

    One of the Czechoslovaks whose journey after the establishment of the Protectorate of Bohemia and Moravia led through France to Great Britain, where they eventually found a lifelong home, was the significant interwar music journalist and publisher Bedřich Bělohlávek (1902–1991). He had lived outside his homeland since 1937, when he went to Bulgaria. Here Bělohlávek began to cooperate with the Czechoslovak exile government in London, and took part in resistance actions. During the war, his cooperation with the Czech and English BBC broadcasting began. Although his main job after 1951 was working in the bookstore, until his old age he organized concerts and other musical events in cooperation with compatriot organizations and associations. The article will focus on his activities in inter-war Czechoslovakia, where Bělohlávek was considered the “enfant terrible” of art journalism, showing a high degree of social involvement and a choice of topics very personal to him. As a student of the leading Czech musicologist, Zdeněk Nejedlý, he was involved in many contemporary discussions about Czech music. His writings about music from the 1920s and 1930s, and two musicological works (Jaroslav Jeremiáš. Time – Life – Work, 1935, Masaryk and Music, 1936), show dependence on Nejedlý’s thinking, which he prolonged and adapted to journalistic style and editing. In the article, we will show Bělohlávek as a typical representative of the developmentally older interpretation of modernism in Czech music, inextricably linked to revivalist nationalism, whose main themes were the “Czechness” of music, emphasizing the importance of Bedřich Smetana for current and future generations of composers, negative assessment of Antonín Dvořák and Leoš Janáček, and criticism of the musical avant-garde.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

    2694-6998

  • Svazek periodika

    61

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    41

  • Strana od-do

    400-440

  • Kód UT WoS článku

    001387941400003

  • EID výsledku v databázi Scopus