Bedřich Bělohlávek (1902–1991): ve stopách Zdeňka Nejedlého
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00618143" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00618143 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14210/24:00137686
Výsledek na webu
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:2eae00df-e229-46fb-bbf2-57fc49d0a629" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:2eae00df-e229-46fb-bbf2-57fc49d0a629</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2024-0303" target="_blank" >10.54759/MUSICOLOGY-2024-0303</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bedřich Bělohlávek (1902–1991): ve stopách Zdeňka Nejedlého
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z Čechoslováků, jejichž cesta po vzniku protektorátu vedla přes Francii do Velké Británie, kde nakonec našli doživotní domov, byl i význačný meziválečný hudební publicista a vydavatel Bedřich Bělohlávek. Mimo vlast žil od roku 1937, kdy odešel do Bulharska. Zde začal Bělohlávek po začátku války spolupracovat s exilovou vládou v Londýně a zapojil se do odbojových akcí. Už během války začala jeho spolupráce s českým i anglickým vysíláním BBC. Ač jeho hlavním zaměstnáním byla po roce 1951 práce v knihkupectví, až do vysokého věku organizoval koncerty a jiné hudební akce ve spolupráci s krajanskými organizacemi a spolky. Studie se zaměří na jeho působení v meziválečném Československu, kde Bělohlávek platil za „enfant terrible“ hudební potažmo umělecké publicistiky, v níž se projevoval vysokou mírou společenské angažovanosti a volbou „osobních“ témat. Jako žák předního českého muzikologa Zdeňka Nejedlého se zapojoval do dobových sporů o české hudbě. Jeho publicistické stati o hudbě z 20.–30. let i dvě muzikologické práce (Jaroslav Jeremiáš. Doba – život – dílo, 1935, Masaryk a hudba, 1936) dokládají závislost na Nejedlého myšlení, které prolongoval a uzpůsoboval publicistické zkratce. Ve studii ukážeme Bělohlávka jako typického zástupce staršího chápání modernismu v české hudbě, nerozlučně spjatého s obrozeneckým nacionalismem, jehož hlavními tématy byla „českost“ hudby, význam Bedřicha Smetany pro stávající a budoucí generace skladatelů, negativní postoj k Dvořákovi a Janáčkovi a kritika hudební avantgardy.
Název v anglickém jazyce
Bedřich Bělohlávek (1902–1991): in the Footsteps of Zdeněk Nejedlý
Popis výsledku anglicky
One of the Czechoslovaks whose journey after the establishment of the Protectorate of Bohemia and Moravia led through France to Great Britain, where they eventually found a lifelong home, was the significant interwar music journalist and publisher Bedřich Bělohlávek (1902–1991). He had lived outside his homeland since 1937, when he went to Bulgaria. Here Bělohlávek began to cooperate with the Czechoslovak exile government in London, and took part in resistance actions. During the war, his cooperation with the Czech and English BBC broadcasting began. Although his main job after 1951 was working in the bookstore, until his old age he organized concerts and other musical events in cooperation with compatriot organizations and associations. The article will focus on his activities in inter-war Czechoslovakia, where Bělohlávek was considered the “enfant terrible” of art journalism, showing a high degree of social involvement and a choice of topics very personal to him. As a student of the leading Czech musicologist, Zdeněk Nejedlý, he was involved in many contemporary discussions about Czech music. His writings about music from the 1920s and 1930s, and two musicological works (Jaroslav Jeremiáš. Time – Life – Work, 1935, Masaryk and Music, 1936), show dependence on Nejedlý’s thinking, which he prolonged and adapted to journalistic style and editing. In the article, we will show Bělohlávek as a typical representative of the developmentally older interpretation of modernism in Czech music, inextricably linked to revivalist nationalism, whose main themes were the “Czechness” of music, emphasizing the importance of Bedřich Smetana for current and future generations of composers, negative assessment of Antonín Dvořák and Leoš Janáček, and criticism of the musical avant-garde.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
2694-6998
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
41
Strana od-do
400-440
Kód UT WoS článku
001387941400003
EID výsledku v databázi Scopus
—