Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

This is not our Literature. Censorship of Czech fiction under narmalization

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F15%3A00502970" target="_blank" >RIV/68378068:_____/15:00502970 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    polština

  • Název v původním jazyce

    To nie nasza literatura. Cenzura czeskiej beletrystyki w czasach normalizacji

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Przedmiotem zainteresowania artykułu jest cenzura literacka w Czechosłowacji w latach 70. i 80. oraz obserwacja tych obszarów literatury, które były przemilczane lub marginalizowane w okresie normalizacji. Metodologiczną podstawę dla artykułu stanowi teoria komunikacji literackiej, pewne aspekty new censorship i ich krytyczne ujęcie zaproponowane przez niemiecko-angielską badaczkę Beate Müller.

  • Název v anglickém jazyce

    This is not our Literature. Censorship of Czech fiction under narmalization

  • Popis výsledku anglicky

    This study focuses on literary censorship in Czechoslovakia during the 1970s and 1980s, observing the types of literature that were suppressed or marginalized under normalization. In methodological terms, it is based on the theory of literary communication, some new censorship ideas and their critical revision by the German English scholar Beate Müller. The introductory section presents a characterization of the Soviet-style censorship system, which the author describes as a “dispersed” censorship system, i.e. a multi-level supervision and regulation system, with approval at the state, government and corporate levels, while the supreme ideological and arbitration authority rested permanently with the Communist Party Central supreme ideological and arbitration authority rested permanently with the Communist Party Central Committee, the management and planning centred around the Ministry in charge and the third mainstay of supervision over books was the approvals procedure at individual publishers’ based on “readership procedures”. Only between 1953 and 1968 was there also a bureau specializing in preliminary censorship (the Central Press Supervision Authority), however, its functions were basically just regulatory, as it primarily acted as a check against potential breakdowns in other components of the dispersed censorship system. The second part of the paper presents the main types of literature that were suppressed by censorship. It points out the particular prudishness of normalization censorship, the suppression of vulgarisms, expressivity and sexuality. Another marginalized area was that of literary experimentation, comics and the anti-utopia genre.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia slavica

  • ISSN

    1803-5663

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    115-125

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus