Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Alegorie o moru, hříchu, společnosti, duši, trestu a oběti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F18%3A00504608" target="_blank" >RIV/68378068:_____/18:00504608 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Alegorie o moru, hříchu, společnosti, duši, trestu a oběti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se věnuje českým dramatům, které prostřednictvím motivu moru a smrti modelují obraz ohrožené společnosti a způsob její “léčby a záchrany”. Analyzuje jednotlivé hry, pracující s tímto fabulačním postupem, a současně historické a ideové rozdíly mezi tím, k čemu byl využit Jiřím Wolkerem v atmosféře po první světové válce (Hrob), Karlem Čapkem v čase ohrožení první republiky (Bílá nemoc), respektive Milošem Hlávkou a Václavem Renčem za protektorátu (Kavalír Páně, Barbora Celská). Zajímají ji tedy shody a rozdíly mezi divadelními hrami, v nichž se obdobný syžet stává výrazem autorova rozchodu s církví a náboženstvím a příklonu k socialistické vizi nové společnosti (Wolker), obrany liberární demokracie (Čapek), útoku na liberální demokracii (Hlávka) a hledání správného vztahu mezi katolickou vírou a českým lidem (Renč).

  • Název v anglickém jazyce

    Allegory of plague, sin, society, soul, punishment and sacrifice

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with Czech dramas through the motive of plague and death model the image of a society in danger and the way it is “treated and saved”. It analyzes the individual games working with this fabrication procedure and at the same time the historical and ideological differences between what was used by Jiří Wolker in the atmosphere after the First World War (Tomb), Karel Čapek at the time of the First Republic (White disease) or Miloš Hlávka and Václav Renč during the Protectorate (Cavalier of the Lord, Barbora Celská). She is therefore interested in consensus and differences between theatrical plays, in which a similar synthetic becomes an expression of the author's break with church and religion and a tendency towards a socialist vision of a new society (Wolker), defence of liberal democracy (Čapek), attack on liberal democracy (Hlávka). the right relationship between the Catholic faith and the Czech people (Renč).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-14478S" target="_blank" >GA18-14478S: Literatura za Protektorátu Čechy a Morava (1939‒1945)</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    ...a další studie

  • ISBN

    978-80-200-2834-1

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    211-236

  • Počet stran knihy

    309

  • Název nakladatele

    Academia

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly