Protektorátní rozhlasová hra a inscenace – “bílé místo” i “stigma”
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F20%3A00536799" target="_blank" >RIV/68378068:_____/20:00536799 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Protektorátní rozhlasová hra a inscenace – “bílé místo” i “stigma”
Popis výsledku v původním jazyce
Studie Protektorátní rozhlasová hra a inscenace – “bílé místo” i “stigma” se zabývá slovesnou tvorbou za protektorátu, jež navzdory tíživé společenské situaci procházela konjunkturou – vzniklo asi tři sta původních her, které pak byly i nastudovány. Rozhlasová dramaturgie se přitom zasazovala o to, aby hry nerezignovaly na námětovou objevnost a originální provedení. Účelem této autonomizace, jak podobný proces ve francouzské literatuře 19. století pojmenoval Pierre Bourdieu, bylo prosadit svébytnost daného rozhlasového oboru. Za okupace k tomu však dramaturgie připojila také “autonomizaci” ve smyslu politickém, neboť původní hry byly vesměs zamýšleny jako povzbuzení národní identity. Záměrem studie je tedy nejprve charakterizovat tuto oblast literární tvorby a poté poukázat na důvody historiografické marginalizace protektorátní rozhlasové dramatiky.
Název v anglickém jazyce
Protectorate Radio Play and Production - “White Place” and “Stigma”
Popis výsledku anglicky
The study Protectorate Radio Play and Production - “White Place” and “Stigma” deals with verbal works during the Protectorate, which, despite the difficult social situation, went through a boom - about three hundred original plays were created, which were then staged. At the same time, the radio dramaturgy advocated that the plays would not resign to the thematic discovery and original performance. The purpose of this autonomization, as Pierre Bourdieu called a similar process in 19th-century French literature, was to enforce the originality of the radio field. During the occupation, however, the dramaturgy also added “autonomy” in the political sense, as the original plays were mostly intended as encouragement of national identity. The aim of the study is therefore first to characterize this area of literary production and then to point out the reasons for the historiographical marginalization of protectorate radio drama.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-21302S" target="_blank" >GA20-21302S: Původní česká protektorátní rozhlasová hra jako autonomizační projekt</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelní revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
7-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85101692626