Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hofmusici a lokajové. K postavení hudebníka na šlechtickém dvoře v Čechách první poloviny 18. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F11%3A00380553" target="_blank" >RIV/68378076:_____/11:00380553 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hofmusici a lokajové. K postavení hudebníka na šlechtickém dvoře v Čechách první poloviny 18. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výchozím bodem studie je klasifikace šlechtických kapel na služebnické (sestavené ze sloužících) a samostatné (složené z profesionálních hudebníků), kterou zavedl Vladimír Helfert ve své monografii o hudbě na dvoře hraběte Questenberga v Jaroměřicích. Postavení hudebníka ve službách aristokracie v Čechách v době největšího rozkvětu šlechtických kapel ve dvacátých letech 18. století je analyzováno prostřednictvím tří případových studií. Pozornost je věnována původu hudebníků, jejich platům a postavení vhierarchii zaměstnanců šlechtického dvora. Zatímco privátní kapela hraběte Františka Antonína Šporka byla typickým služebnickým ansámblem, hrabata Václav Morzin a František Josef Černín zaměstnávali ve větší míře profesionální hudebníky. Někteří z nich zastávali v hierarchii zaměstnanců dvora poměrně vysoké postavení s platem srovnatelným s platem hofmistra. U Morzinova dvora byli jak profesionální ?hofmusici?, tak hudebníci zařazení jako lokajové. V případě kapely hraběte Černína je mož

  • Název v anglickém jazyce

    Hofmusici and lackeys. To the status of a musician at the aristocratic court in Bohemia in the first half of the 18th century

  • Popis výsledku anglicky

    The starting point of the study is the division of private Kapellen maintained by Bohemian aristocracy into those consisting of servants (servant orchestras?) as opposed to ensembles featuring professional musicians (independent orchestras?) introduced by Helfert in his book on music at the court of Count Questenberg in Jaroměřice. The status of a musician in a nobleman?s service is exemplified by three Kapellen from Bohemia in the 1720s; attention is paid especially to the origin of the musicians, their salaries and their positions in the hierarchy of court employees. While the private band of Count Franz Anton Sporck was a typical servant ensemble, counts Wenzel Morzin and Franz Joseph Czernin employed professional musicians more extensively. Some ofthese occupied rather high posts with salaries comparable to that of the Hofmeister. In the case of Morzin?s orchestra, we can identify both groups of professional Hofmusici? and musicians among his lackeys. In the example of Czernin?s m

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theatrum historiae

  • ISSN

    1802-2502

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    241-255

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus