Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Our Song!" Nationalism in Folk Music Research and Revival in Socialist Czechoslovakia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F15%3A00469743" target="_blank" >RIV/68378076:_____/15:00469743 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1556/6.2015.56.4.7" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1556/6.2015.56.4.7</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1556/6.2015.56.4.7" target="_blank" >10.1556/6.2015.56.4.7</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    "Our Song!" Nationalism in Folk Music Research and Revival in Socialist Czechoslovakia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the Czechoslovakia of the 1950s, traditional folk music was officially presented as the most important resource of national musical identity. Folk- or folkinspired music was ubiquitous. Although this intensity had subsided in the following decades, the role of folk music as a symbol of national identity remained strong until the end of the communist rule in 1989. While the ideology of nationalism used folk music as its tool, it also influenced the way this music was collected, researched, and presented. The article presents examples from two closely related areas to document this phenomenon: folk music research and folk music revival. A closer look reveals how the idea of state-promoted nationalism influenced the ways researchers presented their findings, how they filtered out material that was deemed unsuitable for publication, and how traditional music was revived on stage or in media by folk music and dance ensembles. Critical analysis of research materials and audiovisual documents from the 1950s and 1960s will show how censorship accompanied a folk song from its collection in the field, through publication, to a stylized production on stage or in film.

  • Název v anglickém jazyce

    "Our Song!" Nationalism in Folk Music Research and Revival in Socialist Czechoslovakia

  • Popis výsledku anglicky

    In the Czechoslovakia of the 1950s, traditional folk music was officially presented as the most important resource of national musical identity. Folk- or folkinspired music was ubiquitous. Although this intensity had subsided in the following decades, the role of folk music as a symbol of national identity remained strong until the end of the communist rule in 1989. While the ideology of nationalism used folk music as its tool, it also influenced the way this music was collected, researched, and presented. The article presents examples from two closely related areas to document this phenomenon: folk music research and folk music revival. A closer look reveals how the idea of state-promoted nationalism influenced the ways researchers presented their findings, how they filtered out material that was deemed unsuitable for publication, and how traditional music was revived on stage or in media by folk music and dance ensembles. Critical analysis of research materials and audiovisual documents from the 1950s and 1960s will show how censorship accompanied a folk song from its collection in the field, through publication, to a stylized production on stage or in film.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50404 - Anthropology, ethnology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Musicologica

  • ISSN

    1788-6244

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    56

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    HU - Maďarsko

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    397-405

  • Kód UT WoS článku

    000392639600007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85019215953