Apoteóza Sokola, armády a nového člověka: rané recepce Janáčkovy Sinfonietty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F16%3A00467546" target="_blank" >RIV/68378076:_____/16:00467546 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hudebniveda.cz/" target="_blank" >http://hudebniveda.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Apoteóza Sokola, armády a nového člověka: rané recepce Janáčkovy Sinfonietty
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této studie je popsat proměny recepce Sinfonietty (1926) Leoše Janáčka během Janáčkova života (Praha 1926, Brno 1927, Brno 1927) a analyzovat faktory (diskurzivní i nediskurzivní, duchovní i hmotné), které tuto recepci utvářely. Specifika domácí recepce odhaluji na základě srovnání s dobovými zahraničními recepcemi této skladby. Sinfonietta byla v Československu „čtena“ především jako dílo nacionalisticko-republikánské, vojenské a sokolské. Dominantní způsob „čtení“ Sinfonietty byl určen událostí jejího prvního provedení během všesokolského sletu v roce 1926 a tato skladba byla od svého vzniku až do konce třicátých let pevně provázána s oficiální prvorepublikovou ideologií a jejími institucemi.
Název v anglickém jazyce
The Apotheosis of Sokol, the Army, and the “New Mankind”: Early Receptions of Janáček’s Sinfonietta
Popis výsledku anglicky
The goal of this study is to describe the transformations in the reception of Leoš Janáček’s Sinfonietta (1926) during the composer’s lifetime (premiered in 1926 in Prague, additional performances in 1927 and 1928 in Brno) and to analyze the factors (discursive and non-discursive, spiritual and material) that shaped its reception. The specific features of the composition’s domestic reception are revealed by a comparison with foreign period reviews of the work. The Sinfonietta was “read” in Czechoslovakia primarily as a work with a nationalist-republican, military, and Sokol-like spirit. The predominant way of “reading” the Sinfonietta was determined by the event of its first performance during the 8th All-Sokol Rally (“všesokolský slet”) in 1926. From the time when it was composed until the end of the 1930s, the Sinfonietta was firmly linked to the official ideology and institutions of the First Czechoslovak Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Svazek periodika
53
Číslo periodika v rámci svazku
2/3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
257-287
Kód UT WoS článku
000392566000009
EID výsledku v databázi Scopus
—