Anémic Cinéma - vybrané osudy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F17%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00057266:_____/17:N0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Anémic Cinéma - vybrané osudy
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 1967 prohlásil Marcel Duchamp Anémic Cinéma (1926) za svůj jediný film. Jeho současníci, dílčí artefakty i dobové prameny však dokládají mnohem bohatší Duchampovy aktivity ve filmové oblasti ve 20. letech minulého století. Studie se zaměřuje na recepční a distribuční historii Anémic Cinéma a nabízí tak i vysvětlení pro autorovo pozdější odmítnutí těchto dřívějších aktivit. Text chronologicky sleduje ohlasy Anémic Cinéma včetně vnímání jeho neuatorizované verze a zkoumá tak mechanismy recepce, kanonizace a – z širšího hlediska – i psaní o filmu a dalších mediálně závislých formách výtvarného umění. Neautorizovaná verze Anémic Cinéma slouží jako nástroj pro rozlišení mezi primárními a sekundárními (zprostředkovanými) ohlasy. Závěrem text apeluje na „materiálnější“ čtení filmu obecně a synchronní vnímání jejich časových i performativních kvalit, realizujících se kdykoliv je film coby objekt uveden život.
Název v anglickém jazyce
Anémic Cinéma: Assorted Histories
Popis výsledku anglicky
In 1967, Marcel Duchamp declared Anémic Cinéma (1926) to be the only film he had ever made. Yet the accounts of his endeavours during the 1920s, as attested both by his diaries and by his contemporaries, and also rare fragmentary artefacts, point to a much broader field of Duchamp’s filmic work. By focusing on the reception and distribution history of Anémic Cinéma, the article offers an explanation for Duchamp’s later dismissal of any other cinematic activities beyond this film. In a chronological account the article traces the lineage of reading Anémic Cinéma and also looks at its unauthorized version to investigate the mechanisms of its reception, canon-formation, and, in the bigger picture, writing about film and other communications media. The unauthorized version serves as a tool to distinguish and understand first-hand and secondary accounts in the context of Anémic Cinéma’s circulation. Lastly, based on the above, the author illustrates the need for a more material reading of the film and for simultaneous acknowledgement of its temporal and performative qualities, which appear whenever the film as an object comes into full being. This combination should then help us not only to understand other accounts and statements, but also to form our own.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
22
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
23-41
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—