"Nerozlišuji v tvorbě věci drobné a velké"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F16%3A00468815" target="_blank" >RIV/68378076:_____/16:00468815 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Nerozlišuji v tvorbě věci drobné a velké"
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší analýzu kompozic Modré nebe (1950) pro dětský sbor a klavír skladatele Miloslava Kabeláče. nPozornost upíná především na vokální hlas, na elementární hudební tvarosloví a jeho impulzy, o něž se na jedné straně opírá nosná konstrukce Kabeláčovy kompozice, vyrůstá na nich stavba souvislých ploch a písňových celků, a na straně druhé každou jednotlivou píseň profilují a ozvláštňují. nKabeláč konturuje Hrubínův verš (sbírka Modré nebe, 1948) elementaritou monorytmických struktur a ve víceméně neměnném vokálním prostoru. Přesto má každá píseň svůj specifický ráz a vyhraněný charakter. Elementem hry, jenž se tato analýza snaží postihnout a jenž zde zakládá vlastní hloubkovou dimenzi Kabeláčova pojetí celku, jsou zde vzájemně provázány útvary od žertovných, hravých hříček přes lyrické či naopak dramatičtější polohy až po polohy vysloveně kontemplativní, výraz bezprostřednosti dětského světa překračující, obracející se ke světu dospělých.
Název v anglickém jazyce
"I do not distinguish between major and minor pieces in art"
Popis výsledku anglicky
This study yields an analysis of composition Blue Sky (1950) for children’s choir and piano from the composer Miloslav Kabeláč. One’s attention focuses above all on the vocal sound, on the elemental musical morphology and its impulses, which on the one hand stands the load-bearing constructions of Kabeláč’s compositions (which are built upon continuous planes and musical units), and on the other hand, these elements shape and define each individual song. Kabeláč outlines Hrubín’s verse (from the collection Blue Sky, 1948, which uses pictures from Josef Čapek) through the elemental nature of monorhythmic structures and in a more or less unvarying vocal space. Despite this, however, each song has its own specific traits and pronounced character. The elements of play, which this analysis will attempt to express and within which are found various deep dimensions of Kabeláč’s conception of the work as a whole, are mutually related structures of joking, playful puns through lyrics or vice versa through more dramatic position to a decidedly contemplative position, an expression of the naturalness of the world of children followed by a return to the world of adults.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a smysl
ISSN
1214-7915
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
26
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
26-53
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—