Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Nerozlišuji v tvorbě věci drobné a velké"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F16%3A00468815" target="_blank" >RIV/68378076:_____/16:00468815 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Nerozlišuji v tvorbě věci drobné a velké"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie přináší analýzu kompozic Modré nebe (1950) pro dětský sbor a klavír skladatele Miloslava Kabeláče. nPozornost upíná především na vokální hlas, na elementární hudební tvarosloví a jeho impulzy, o něž se na jedné straně opírá nosná konstrukce Kabeláčovy kompozice, vyrůstá na nich stavba souvislých ploch a písňových celků, a na straně druhé každou jednotlivou píseň profilují a ozvláštňují. nKabeláč konturuje Hrubínův verš (sbírka Modré nebe, 1948) elementaritou monorytmických struktur a ve víceméně neměnném vokálním prostoru. Přesto má každá píseň svůj specifický ráz a vyhraněný charakter. Elementem hry, jenž se tato analýza snaží postihnout a jenž zde zakládá vlastní hloubkovou dimenzi Kabeláčova pojetí celku, jsou zde vzájemně provázány útvary od žertovných, hravých hříček přes lyrické či naopak dramatičtější polohy až po polohy vysloveně kontemplativní, výraz bezprostřednosti dětského světa překračující, obracející se ke světu dospělých.

  • Název v anglickém jazyce

    "I do not distinguish between major and minor pieces in art"

  • Popis výsledku anglicky

    This study yields an analysis of composition Blue Sky (1950) for children’s choir and piano from the composer Miloslav Kabeláč. One’s attention focuses above all on the vocal sound, on the elemental musical morphology and its impulses, which on the one hand stands the load-bearing constructions of Kabeláč’s compositions (which are built upon continuous planes and musical units), and on the other hand, these elements shape and define each individual song. Kabeláč outlines Hrubín’s verse (from the collection Blue Sky, 1948, which uses pictures from Josef Čapek) through the elemental nature of monorhythmic structures and in a more or less unvarying vocal space. Despite this, however, each song has its own specific traits and pronounced character. The elements of play, which this analysis will attempt to express and within which are found various deep dimensions of Kabeláč’s conception of the work as a whole, are mutually related structures of joking, playful puns through lyrics or vice versa through more dramatic position to a decidedly contemplative position, an expression of the naturalness of the world of children followed by a return to the world of adults.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovo a smysl

  • ISSN

    1214-7915

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    26

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    26-53

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus