Československé přehlídky a soutěže folklorních souborů v druhé polovině 20. století: zrcadlo doby a tvůrčích přístupů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F18%3A00503511" target="_blank" >RIV/68378076:_____/18:00503511 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Československé přehlídky a soutěže folklorních souborů v druhé polovině 20. století: zrcadlo doby a tvůrčích přístupů
Popis výsledku v původním jazyce
Studie pojednává o scénické podobě folkloru v českém kulturním prostředí. Jejím cílem je sledovat tvorbu folklorních souborů jako specifického scénického žánru v kontextu přehlídek a soutěží druhé poloviny 20. století v bývalém Československu. Autorka seznamuje s historií tohoto jevu a poukazuje na jeho jedinečnost se zřetelem na jeho rozporuplnost, proměny a odlišné chápání v mezinárodním kontextu. Zdůrazňuje zejména jeho roli v období padesátých let 20. století, kdy je spojen s ideologicko propagandistickými tendencemi na rozdíl od následujících let šedesátých, kdy se tato tvorba stává všeobecně rozšířenou zájmovou činností. Toto prostředí se pak stalo místem pro rozvoj folklorního hnutí, kde se utvářela specifická podoba jevištní tvorby folklorních souborů v mnohém velmi odlišná od podobných jevů v jiných zemích.
Název v anglickém jazyce
Czechoslovak shows and contests of folk ensembles in the second half of the 20th Century: A mirror of an era and creative approaches
Popis výsledku anglicky
The study deals with staged folk dances in the Czech cultural context. The main goal is to observe the development of the national and state-wide contest/show of folklore ensembles as an important phenomenon associated with the development of artistic values of the specific Czechoslovak staged genre in the second half of the 20th century. The author explains the history of this phenomenon, which is unique in many respects, with all its positions of thinking, internal discrepancies and transformations in deliberations. Especially in the 1950s and in connection with the staged presentation of folk dances, matters relating to the period cultural-political tendencies were brought to the forefront. These, however, weakened in the 1960s, and it was folk ensembles´ own production that became the major preoccupation at that time. This broad platform appears to have been the basis for a significant stream of thinking within folklore movement, which over time has brought the staged folk dance to the form that essentially differs from how the staged folk dance is understood in other countries.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-26672S" target="_blank" >GA17-26672S: Tíha a beztíže folkloru: Folklorní hnutí druhé poloviny 20. století v českých zemích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisná revue
ISSN
0862-8351
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
130-143
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85057948959