Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mediální obraz lexému neologismus v letech 2000?2011

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F13%3A00426411" target="_blank" >RIV/68378092:_____/13:00426411 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mediální obraz lexému neologismus v letech 2000?2011

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek ukazuje mediální obraz lexému neologismus v současných českých médiích. Bylo analyzováno 241 dokladů z vizuálních, audiálních a audiovizuálních médií z celonárodních a celospolečenských médií od 1. 1. 2000 do 31. 12. 2011. Neologismy jsou doloženypředevším v textech zabývajících se současnou češtinou, v nichž zrcadlí změny reality (např. superguru, vlakuška, zplutovat), a v recenzích beletrie, v nichž neologismy představují znak individuality a kreativity (záhádky, šamdamské) nebo náročný úkol pro překladatele (autorská slova v kouzelnické sáze o Harrym Potterovi: Bradavice, famfrpál, mozkomor). Neologismy jsou úzce spojeny s politickými, vědeckými, kulturními aj. osobnostmi, např. lexémy začínající záporkou ne- (neprezident, nedetail, nedohoda) často užívané bývalým prezidentem ČR V. Klausem. Pomocí neologismů je charakterizováno cizí prostředí, např. italský lexém veline "dívka vystupující v televizi a stavící na odiv své tělo". V médiích se nerozlišuje mezi lexikálními neolo

  • Název v anglickém jazyce

    The media image of the neologism lexeme during 2000-2011

  • Popis výsledku anglicky

    This text presents the media image of the lexeme neologism in contemporary Czech media. There were analysed 241 excerpts from visual, audial and audiovisual media of nationwide and society-wide character, dated from the period 1. 1. 2000 - 31. 12. 2011.Neologisms are registered mainly in texts dealing with contemporary Czech language where neologisms illustrate changes of daily life reality (e. g. superguru - super guru, vlakuška - stewardess in a train, zplutovat - to pluto). Besides that you can findthem in critical reviews of various kind of fiction in which neologisms represent individuality and creativity (e. g. záhádky - mysterious fairy-tails, šamdamské - champagne for ladies) or a challenge for translators (e. g. newly created and reputably translated lexemes from Harry Potter series: Bradavice (Hogwarts), famfrpál (quidditch), mozkomor (dementor)). Neologisms are also closely connected with personalities from the world of politics, science and culture: For example lexemes st

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Problemi na neologijata v slavjanskite ezici

  • ISBN

    978-954-322-636-8

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    11-20

  • Počet stran knihy

    360

  • Název nakladatele

    Akademično izdatelstvo "Prof. Marin Drinov"

  • Místo vydání

    Sofija

  • Kód UT WoS kapitoly