Stylové markery osobnostních rysů v pětifaktorovém modelu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F20%3A00536590" target="_blank" >RIV/68378092:_____/20:00536590 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stylové markery osobnostních rysů v pětifaktorovém modelu
Popis výsledku v původním jazyce
Pětifaktorový model (Big five) popisuje osobnost v pěti základních dimenzích: otevřenost vůči zkušenosti, extraverze, svědomitost, přívětivost a neuroticismus. Tato studie zkoumá vliv jednotlivých faktorů na výběr jazykových prostředků, a to analýzou neformální elektronické písemné komunikace (převážně e-mailové). Aby byla zachována spontaneita projevu, nebyly osobnostní rysy zjišťovány dotazníkem, ale prostřednictvím neformálních dotazů a slovních hodnocení (sebehodnocení) probandů v průběhu získávání jazykového materiálu. Touto formou nebylo možné se zaměřit na přesné skóre faktorů, ale pouze na znatelné výkyvy směrem k jednomu z extrémů. Pro tyto zřetelné výkyvy pak byly hledány jazykové korelace. Ukázalo se například, že otevřenost vůči zkušenosti se projevuje především na rovině lexikální, extraverze na rovině (textově) syntaktické. U jiných faktorů, jako přívětivost a neuroticismus, se čistě jazyková analýza ukázala jako nepraktická. Následně byla u zkoumaných subjektů ověřována i prediktabilita osobnostních rysů na základě stylových markerů, a to převážně s velmi dobrými výsledky. Byl sestaven profil 18 probandů čistě na základě jejich textů a každý subjekt výsledek zhodnotil. Při posuzování výsledků je třeba vzít v úvahu Forerův efekt.
Název v anglickém jazyce
Stylistic markers of personality traits in a five-factor model
Popis výsledku anglicky
The five factor model (Big Five) describes personality in five basic dimensions: openness to experience, extraversion, conscientiousness, agreeableness, and neuroticism. This study examines how a particular factor affects choice of linguistic means through an analysis of electronic informal written communication (mostly e-mails). In order to ensure spontaneity of language, the personality traits were not established using a questionnaire, but rather, through informal questions and lexical self-reports of subjects in the process of acquiring linguistic material. In this form, it was not possible to focus on specific scoring of the factors, but only on noticeable deviations in the direction of one of the extremes. Linguistic correlations of these noticeable deviations were observed. It emerged that openness to experience manifested itself mostly in the subjects’ lexicon, and extraversion in their syntax and text grammar. On the other hand, a purely linguistic analysis turned out to be impractical for the factors of agreeableness and neuroticism. Following this, a predictability test of personality traits was undertaken and yielded a positive result. A personality profile was compiled for 18 subjects, based solely on their texts and each subject made a review of it. In evaluating the results, the Forer effect should be taken in account.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Jak je důležité míti styl. Pocta Janě Hoffmannové
ISBN
978-80-7422-767-7
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
390-403
Počet stran knihy
561
Název nakladatele
NLN
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—