Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K mimoběžné polemice M. Beneše a O. Dufka Kodifikujme deskriptivně

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F22%3A00559163" target="_blank" >RIV/68378092:_____/22:00559163 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1046822" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1046822</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K mimoběžné polemice M. Beneše a O. Dufka Kodifikujme deskriptivně

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text je reakcí na článek Martina Beneše a Ondřeje Dufka Kodifikujme deskriptivně – a pěstujme tím jazykovědu! Reakce na článek Luboše a Vojtěcha Veselých, který byl zformulován jako polemika s příspěvkem Nekodifikujme, raději popisujme a vysvětlujme normu a úzus. Pěstujme jazykovědu, nepěstěme jazyk. V první části příspěvku se autoři kriticky vyjadřují ke způsobu argumentace i k jednotlivým tvrzením M. Beneše a O. Dufka. V druhé části příspěvku je prezentována analýza dvou případů neshody mezi územ a stávající kodifikací, jde v ní o 1) pravopis substantiva výjimka (podoba vyjímka je kodifikací hodnocena jako chybná), 2) souvětí typu Byl jsem dítě, kterého když se učitel na něco zeptal, odpovídalo váhavě. Smyslem druhé části příspěvku je jednak ukázat, že k preskriptivnímu kodifikování skutečně dochází, jednak nabídnout pokus o vysvětlení uvedených jevů (v prvním případě z perspektivy slovotvorné, sémantické a fonetické, v druhém případě z perspektivy syntakticko-sémantické). Autoři se domnívají, že deskriptivní přístup (namísto přístupu preskriptivního) by lingvisté měli volit zejména u těch jazykových jevů, jejichž analýza a explanace jsou obtížné, pravopis slova výjimka a otázka syntaktického zapojení relativa který ve výše uvedeném souvětí jsou příkladem takových jevů.

  • Název v anglickém jazyce

    On the divergent polemic Let’s codify language descriptively by M. Beneš and O. Dufek

  • Popis výsledku anglicky

    The paper responds to the paper Let’s codify language descriptively – and by doing that, let’s practice linguistics! A response to paper by Luboš and Vojtěch Veselý by Martin Beneš and Ondřej Dufek, which was formulated as a polemic with the paper Let’s not codify language, let’s describe and explain its norms and usage instead: let’s practice linguistics instead of refining language. In the first part of the paper, the authors comment critically on the line of reasoning as well as on individual claims of M. Beneš and O. Dufek. Second part of the paper presents analyzes of two cases of a mismatch between the language use and the present codification, namely: 1) spelling of the noun výjimka (the form vyjímka is considered incorrect by the codification), 2) sentences of the type Byl jsem dítě, kterého když se učitel na něco zeptal, odpovídalo váhavě ‘I was a child who answered hesitantly when asked by a teacher’. The aim of the second part of the paper is 1) to show that codifying language norms in a prescriptive way actually happens, 2) to provide an attempt to elucidate both phenomena (from word-formation, semantic and phonetic perspectives in the former case, and from semantico-syntactic perspective in the latter case). The authors suggest that a descriptive approach (instead of a prescriptive one) should be opted for especially with such language phenomena which are difficult to analyze and explain, spelling of the noun výjimka and the question of the syntactic engagement of the pronoun který in the aforementioned sentence are two examples of such phenomena.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Korpus - gramatika - axiologie

  • ISSN

    1804-137X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    červen

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    52-71

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus