Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Language rules, rule-sentences, and how they are interrelated, or Norm vs. codification

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F20%3A00536646" target="_blank" >RIV/68378092:_____/20:00536646 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=920906" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=920906</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Language rules, rule-sentences, and how they are interrelated, or Norm vs. codification

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper presents several structured reflections on the relationship between norm and codification. It is based on two theoretical frameworks. The first framework is formed by the distinction between language rule as the object of description and the so-called rule-sentence as the description of this object (Section 1), the second framework consists of the distinction between two ways of language learning, as conceptualized in theories of second language learning, i.e. spontaneous language adoption on the one hand and guided language learning on the other (Section 2). The relationship between norm and codification or rules and rule-sentences is, at first, seen from the macro-perspective of the codifying (language planning) process. The paper deals especially with the question of what kind of rule-sentences are or should be listed in codification textbooks and manuals, and considers the standpoint of both codifiers and ordinary speakers (Section 3). This view of the relationship is complemented from the micro-perspective of individual speakers and their ability to spontaneously adopt the rules (of a standard variety) through the learning of rule-sentences (Section 4).

  • Název v anglickém jazyce

    Language rules, rule-sentences, and how they are interrelated, or Norm vs. codification

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents several structured reflections on the relationship between norm and codification. It is based on two theoretical frameworks. The first framework is formed by the distinction between language rule as the object of description and the so-called rule-sentence as the description of this object (Section 1), the second framework consists of the distinction between two ways of language learning, as conceptualized in theories of second language learning, i.e. spontaneous language adoption on the one hand and guided language learning on the other (Section 2). The relationship between norm and codification or rules and rule-sentences is, at first, seen from the macro-perspective of the codifying (language planning) process. The paper deals especially with the question of what kind of rule-sentences are or should be listed in codification textbooks and manuals, and considers the standpoint of both codifiers and ordinary speakers (Section 3). This view of the relationship is complemented from the micro-perspective of individual speakers and their ability to spontaneously adopt the rules (of a standard variety) through the learning of rule-sentences (Section 4).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Naše řeč

  • ISSN

    0027-8203

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    103

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    393-408

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus