Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Language exams as a policy instrument: Managing the language acquisition of non-EU nationals in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F24%3A00616858" target="_blank" >RIV/68378092:_____/24:00616858 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.liverpooluniversitypress.co.uk/doi/abs/10.3828/ejlp.2024.4" target="_blank" >https://www.liverpooluniversitypress.co.uk/doi/abs/10.3828/ejlp.2024.4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3828/ejlp.2024.4" target="_blank" >10.3828/ejlp.2024.4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Language exams as a policy instrument: Managing the language acquisition of non-EU nationals in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Utilising language management theory (Jernudd and Neustupný 1987, Nekvapil 2016), this paper explores motivations for the language exam as an instrument of organised management in the form of policy in the Czech context and analyzes its outcomes more than ten years after its initial implementation. First, we provide an overview of research on language testing as a form of organised management, discussing how emphasis has been placed on citizenship, and explain the relevance of researching the use of language exams for permanent residence in the European Union, where an important distinction is made between EU and non-EU citizens. We consider the selection of the appropriate Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) level for the exam and the overall question of exemptions, which may raise doubts about the exam’s overall effectivity as a tool for the linguistic integration of foreigners. We show that there are several tendencies in the understanding of the situation by individuals who have already passed the exam, including the view of it as a mere formality, and, conversely, as a major hurdle. We conclude by exploring potential policy consequences of these outcomes, emphasising the idea that language support from the state and employers needs to be provided intensively and immediately following the individuals’ arrival in the country.

  • Název v anglickém jazyce

    Language exams as a policy instrument: Managing the language acquisition of non-EU nationals in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Utilising language management theory (Jernudd and Neustupný 1987, Nekvapil 2016), this paper explores motivations for the language exam as an instrument of organised management in the form of policy in the Czech context and analyzes its outcomes more than ten years after its initial implementation. First, we provide an overview of research on language testing as a form of organised management, discussing how emphasis has been placed on citizenship, and explain the relevance of researching the use of language exams for permanent residence in the European Union, where an important distinction is made between EU and non-EU citizens. We consider the selection of the appropriate Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) level for the exam and the overall question of exemptions, which may raise doubts about the exam’s overall effectivity as a tool for the linguistic integration of foreigners. We show that there are several tendencies in the understanding of the situation by individuals who have already passed the exam, including the view of it as a mere formality, and, conversely, as a major hurdle. We conclude by exploring potential policy consequences of these outcomes, emphasising the idea that language support from the state and employers needs to be provided intensively and immediately following the individuals’ arrival in the country.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-03092S" target="_blank" >GA21-03092S: Relevance jazykových zkoušek pro získání trvalého pobytu v životních drahách cizinců ze zemí mimo Evropskou unii žijících v České republice</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Language Policy

  • ISSN

    1757-6822

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    59-78

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85190891464