Odpovědnost za škodu z provozu autonomních vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378122%3A_____%2F22%3A00568078" target="_blank" >RIV/68378122:_____/22:00568078 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Odpovědnost za škodu z provozu autonomních vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Provoz autonomních vozidel, která budou jednou nepochybně jezdit na našich silnicích, vyvolává řadu právních otázek. Jednou z těch nejpalčivějších je problematika odpovědnosti za škodu. V současnosti je převážná většina nehod způsobena chybou člověka, u autonomních vozidel bude nejčastější příčinou nehod technická závada. Zatímco v částečně autonomních vozidlech bude ještě přítomen řidič, plně autonomní vozidla budou kontrolována jen systémy autonomního řízení. Na autonomním řízení se bude podílet mnoho různých subjektů, jejichž výrobky, služby nebo data mohou být potenciálně příčinou škody. Výjimkou nebude ani situace, kdy bude příčinou škody autonomní rozhodnutí systémů řízení, nebo škoda, která vznikne kombinací různých příčin. Publikace se zaměřuje nejen na odpovědnost podle ustanovení občanského zákoníku, jež by byla aplikovatelná v případě vzniku škody, ale také na jednotlivé subjekty, které by mohly za škodu odpovídat, a analyzuje jejich odpovědnost z pohledu občanského práva. Autoři identifikují nedostatky platné právní úpravy a předkládají možná řešení. Publikace neopomíná ani téma odpovědnosti za autonomní systémy a umělou inteligenci obecně, nebo právní úpravu autonomního řízení v jiných právních řádech.n
Název v anglickém jazyce
Liability for damage from the operation of autonomous vehicles
Popis výsledku anglicky
The operation of autonomous vehicles, which will undoubtedly drive on our roads one day, raises a number of legal questions. One of the most pressing issues is the liability for damage. Currently, the vast majority of accidents are caused by human error. With autonomous vehicles the most common cause of accidents will be a technical defect. While the driver will still be present in semi-autonomous vehicles, fully autonomous vehicles will only be controlled by autonomous driving systems. Autonomous driving will involve many different entities whose products, services or data can potentially be the cause of damage. An exception will not be the situation when the cause of the damage is an autonomous decision of the autonomous driving systems, or damage that arises from a combination of different causes. The publication focuses not only on liability according to the provisions of the Civil Code, which would be applicable in the event of damage, but also on individual entities that could be liable for the damage, and analyses their liability from the point of view of civil law. The authors identify the shortcomings of the current legislation and present possible solutions. The publication does not leave out the liability for autonomous systems and artificial intelligence in general, and the legal regulation of autonomous driving in other jurisdictions.n
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000085" target="_blank" >TL02000085: Civilní odpovědnost za škodu způsobenou provozem autonomních vozidel</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7502-626-2
Počet stran knihy
215
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—