Highly-parallelized simulation of a pixelated LArTPC on a GPU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378271%3A_____%2F23%3A00574832" target="_blank" >RIV/68378271:_____/23:00574832 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21340/23:00368112 RIV/00216208:11320/23:10475821
Výsledek na webu
<a href="https://hdl.handle.net/11104/0347918" target="_blank" >https://hdl.handle.net/11104/0347918</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1088/1748-0221/18/04/P04034" target="_blank" >10.1088/1748-0221/18/04/P04034</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Highly-parallelized simulation of a pixelated LArTPC on a GPU
Popis výsledku v původním jazyce
The rapid development of general-purpose computing ongraphics processing units (GPGPU) is allowing the implementationof highly-parallelized Monte Carlo simulation chains for particlephysics experiments. This technique is particularly suitable forthe simulation of a pixelated charge readout for time projectionchambers, given the large number of channels that this technologyemploys. Here we present the first implementation of a fullmicrophysical simulator of a liquid argon time projectionchamber (LArTPC) equipped with light readout and pixelated chargereadout, developed for the DUNE Near Detector. The software isimplemented with an end-to-end set of GPU-optimizedalgorithms. The algorithms have been written in Python andtranslated into CUDA kernels using Numba, a just-in-time compilerfor a subset of Python and NumPy instructions.
Název v anglickém jazyce
Highly-parallelized simulation of a pixelated LArTPC on a GPU
Popis výsledku anglicky
The rapid development of general-purpose computing ongraphics processing units (GPGPU) is allowing the implementationof highly-parallelized Monte Carlo simulation chains for particlephysics experiments. This technique is particularly suitable forthe simulation of a pixelated charge readout for time projectionchambers, given the large number of channels that this technologyemploys. Here we present the first implementation of a fullmicrophysical simulator of a liquid argon time projectionchamber (LArTPC) equipped with light readout and pixelated chargereadout, developed for the DUNE Near Detector. The software isimplemented with an end-to-end set of GPU-optimizedalgorithms. The algorithms have been written in Python andtranslated into CUDA kernels using Numba, a just-in-time compilerfor a subset of Python and NumPy instructions.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10303 - Particles and field physics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LM2023061" target="_blank" >LM2023061: Výzkumná infrastruktura pro experimenty ve Fermilab</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Instrumentation
ISSN
1748-0221
e-ISSN
1748-0221
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
34
Strana od-do
P04034
Kód UT WoS článku
000986658100009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85160013107