Experimental and theoretical stability analysis of damped auto-parametric pendulum
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F10%3A00348113" target="_blank" >RIV/68378297:_____/10:00348113 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Experimental and theoretical stability analysis of damped auto-parametric pendulum
Popis výsledku v původním jazyce
The article describes an experimental and theoretical treatment of the auto-parametric pendulum damper modelled as a double-degree-of-freedom (DDOF) system. It is strongly non-linear, with the harmonic excitation being applied in the suspension point andinterpreted for instance as an excitation by wind. The stability of the motion in a vertical plane is analysed in the meaning of semi-trivial vibration. This effect of stability loss and possible stability regain is very important from practical point of view, because the motion of an damper beyond the stability limits may act negatively and thus endanger the structure itself. Special experimental frame was developed.The stability of the system is analysed experimentally and compared with theoretical results.
Název v anglickém jazyce
Experimental and theoretical stability analysis of damped auto-parametric pendulum
Popis výsledku anglicky
The article describes an experimental and theoretical treatment of the auto-parametric pendulum damper modelled as a double-degree-of-freedom (DDOF) system. It is strongly non-linear, with the harmonic excitation being applied in the suspension point andinterpreted for instance as an excitation by wind. The stability of the motion in a vertical plane is analysed in the meaning of semi-trivial vibration. This effect of stability loss and possible stability regain is very important from practical point of view, because the motion of an damper beyond the stability limits may act negatively and thus endanger the structure itself. Special experimental frame was developed.The stability of the system is analysed experimentally and compared with theoretical results.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Engineering Mechanics 2010
ISBN
978-80-87012-26-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
—
Název nakladatele
Institute of Thermomechanics AS CR, v. v. i.
Místo vydání
Prague
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
10. 5. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—