Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prediction of the elastoplastic in-plane buckling of parabolic steel arch bridges

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F20%3A00522844" target="_blank" >RIV/68378297:_____/20:00522844 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.jcsr.2020.105988" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.jcsr.2020.105988</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jcsr.2020.105988" target="_blank" >10.1016/j.jcsr.2020.105988</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Prediction of the elastoplastic in-plane buckling of parabolic steel arch bridges

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this paper, amodified eigen-buckling algorithmbased on eigenvalue analysis was presented for evaluating the in-plane buckling strength of parabolic steel arch bridges. The buckling strength of parabolic arches under uniformly distributed vertical loads was studied. The slenderness parameter was modified to unify the buckling curves. Parametric analysis was carried out to study the applicability of the new algorithm. Finally, a case study regarding the bearing capacity of a steel arch bridge was performed to verify the proposed method. The results showed that the influences of geometric imperfections, rise-to-span ratio, and material yield strength of parabolic arches were taken into account by modifying the slenderness parameter. The buckling strength results of the arches using the modified dimensionless slenderness agreed very well with the straight column buckling curves in the specifications. The modified eigen-buckling algorithm provided very high accuracy in buckling strength assessment for parabolic steel arch bridges when the span was less than 200 m. The modified eigenbuckling algorithm predicted the load-bearing capacities of the arch bridge very well. Hence, the proposed method can be used for preliminary buckling strength evaluations in the bridge design stage.

  • Název v anglickém jazyce

    Prediction of the elastoplastic in-plane buckling of parabolic steel arch bridges

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, amodified eigen-buckling algorithmbased on eigenvalue analysis was presented for evaluating the in-plane buckling strength of parabolic steel arch bridges. The buckling strength of parabolic arches under uniformly distributed vertical loads was studied. The slenderness parameter was modified to unify the buckling curves. Parametric analysis was carried out to study the applicability of the new algorithm. Finally, a case study regarding the bearing capacity of a steel arch bridge was performed to verify the proposed method. The results showed that the influences of geometric imperfections, rise-to-span ratio, and material yield strength of parabolic arches were taken into account by modifying the slenderness parameter. The buckling strength results of the arches using the modified dimensionless slenderness agreed very well with the straight column buckling curves in the specifications. The modified eigen-buckling algorithm provided very high accuracy in buckling strength assessment for parabolic steel arch bridges when the span was less than 200 m. The modified eigenbuckling algorithm predicted the load-bearing capacities of the arch bridge very well. Hence, the proposed method can be used for preliminary buckling strength evaluations in the bridge design stage.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GC17-26353J" target="_blank" >GC17-26353J: Teoretické prediktivní modely interakce proměnného a pohyblivého zatížení využitelné v monitoringu mostních konstrukcí</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Constructional Steel Research

  • ISSN

    0143-974X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    168

  • Číslo periodika v rámci svazku

    May

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    105988

  • Kód UT WoS článku

    000582365300038

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85080061199