Bed roughness at high bed shear in open channels and pressurized pipes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F10%3A00178532" target="_blank" >RIV/68407700:21110/10:00178532 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Bed roughness at high bed shear in open channels and pressurized pipes
Popis výsledku v původním jazyce
The roughness is discussed of gravel bed streams at high bed shear caused by a flood flow carrying a substantial amount of sediments. An analogy is described with flows eroding a stationary deposit in enclosed pressurized pipes. Field measurements were carried out in two gravel-bed streams after a disastrous flood in June 2009. The measurements indicated that at the peak discharges the values of the gravel-bed roughness were considerably higher than predicted for gravel-bed streams in the literature. Itis suggested that the increase in bed roughness is due to additional friction exerted by transported sediments. A mechanism of friction due to grains transported as bed load is demonstrated on the results of flows in the upper-plane-bed regime through enclosed pipes.
Název v anglickém jazyce
Bed roughness at high bed shear in open channels and pressurized pipes
Popis výsledku anglicky
The roughness is discussed of gravel bed streams at high bed shear caused by a flood flow carrying a substantial amount of sediments. An analogy is described with flows eroding a stationary deposit in enclosed pressurized pipes. Field measurements were carried out in two gravel-bed streams after a disastrous flood in June 2009. The measurements indicated that at the peak discharges the values of the gravel-bed roughness were considerably higher than predicted for gravel-bed streams in the literature. Itis suggested that the increase in bed roughness is due to additional friction exerted by transported sediments. A mechanism of friction due to grains transported as bed load is demonstrated on the results of flows in the upper-plane-bed regime through enclosed pipes.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BK - Mechanika tekutin
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0579" target="_blank" >1M0579: Centrum integrovaného navrhování progresivních stavebních konstrukcí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the International Conference on Fluvial Hydraulics
ISBN
978-3-939230-00-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
Technische Universität
Místo vydání
Braunschweig
Místo konání akce
Braunschweig
Datum konání akce
8. 9. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—