On the Relation between Bed Friction and Sediment Transport in the Upper Plane Bed Regime
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F13%3A00216140" target="_blank" >RIV/68407700:21110/13:00216140 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
On the Relation between Bed Friction and Sediment Transport in the Upper Plane Bed Regime
Popis výsledku v původním jazyce
In the upper plane bed (UPB) regime, bed friction and sediment transport are interrelated. High bed shear agitates sediment transport and transported sediment can significantly increase bed friction. The log-law for bed friction employs a roughness parameter a size of which is related to the characteristic size of a bed grain. This approach is fine for weak transport of sediment but fails when the transport becomes intense. For intense transport, the bed roughness parameter should be related to the Shields parameter and this may cause troubles in flow computations. A simple method is suggested for predicting the bed friction coefficient using the same parameters for both weak- and intense transport of sediment in the UPB-regime. New experimental material collected in an enclosed rectangular pipe supports considerations used in developing the proposed method.
Název v anglickém jazyce
On the Relation between Bed Friction and Sediment Transport in the Upper Plane Bed Regime
Popis výsledku anglicky
In the upper plane bed (UPB) regime, bed friction and sediment transport are interrelated. High bed shear agitates sediment transport and transported sediment can significantly increase bed friction. The log-law for bed friction employs a roughness parameter a size of which is related to the characteristic size of a bed grain. This approach is fine for weak transport of sediment but fails when the transport becomes intense. For intense transport, the bed roughness parameter should be related to the Shields parameter and this may cause troubles in flow computations. A simple method is suggested for predicting the bed friction coefficient using the same parameters for both weak- and intense transport of sediment in the UPB-regime. New experimental material collected in an enclosed rectangular pipe supports considerations used in developing the proposed method.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BK - Mechanika tekutin
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP105%2F12%2F1082" target="_blank" >GAP105/12/1082: Modelování intenzivního chodu splavenin za povodňových průtoků</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 35th IAHR World Congress
ISBN
978-7-302-33544-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
Tsinghua University Press/Springer
Místo vydání
Beijing
Místo konání akce
Chengdu
Datum konání akce
8. 9. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000343761505027