Posouzení vlivu vysokého hydrostatického tlaku na segmentové ostění tunelu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F11%3A00188618" target="_blank" >RIV/68407700:21110/11:00188618 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/25647318:_____/11:#0000002
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Posouzení vlivu vysokého hydrostatického tlaku na segmentové ostění tunelu
Popis výsledku v původním jazyce
V ČR byla provedena projektová příprava výstavby vysokorychlostního železničního tunelu Praha - Beroun. Většina ražeb byla předpokládána s využitím plnoprofilových tunelovacích strojů (TBM). V rámci provedené rizikové analýzy byla možnost vysokého hydrostatického tlaku vyhodnocena jako jedno z významných rizik, které je třeba vyhodnotit podrobněji. V projektu bylo předpokládáno využití vodonepropustného segmentového ostění z prefabrikovaného betonu s těsnícími pásky, které by mělo být zatíženo plným hydrostatickým tlakem. Vliv různých hodnot hydrostatického tlaku na potřebnou mocnost a vyztužení ostění byl vyhodnocen, ostění bylo posouzeno pro různé polohy HPV nad osou tunelu (až 170 m nad osou tunelu). V rámci projektu byla vypracována studie dosavadních zkušeností mechanizované ražby pod vysokým hydrostatickým tlakem, dosavadní zkušenosti jsou prezentovány v tomto článku.
Název v anglickém jazyce
Evaluation of a High Hydrostatic Pressure Impact on the Segmental Tunnel Lining
Popis výsledku anglicky
The initial design of the long high-speed railway tunnel Prague - Beroun was realised in the Czech Republic. Majority of tunnel was expected to be excavated by tunnel boring machines (TBMs). Risk analysis evaluating tunnel excavation and operations submitted design concept was also realised, possible high hydrostatic pressure was identified as one of major risks, which has to be evaluated. The design assumed impermeable segmental tunnel lining with full hydrostatic pressure. Exact position of underground water table was not clear, in the worst case the water table can be close to surface with the full hydrostatic pressure acting on the tunnel lining (ie. water table up to 170 m above the tunnel axis). Impact of various values hydrostatic pressure on required tunnel lining was investigated. The detailed study of mechanized tunnels realised under a high hydrostatic pressure has been generated, overview of the study is presented in this paper.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Geotechnické problémy líniových stavieb
ISBN
978-80-227-3504-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
81
Název nakladatele
STU v Bratislave
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
30. 5. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—