Rizika staveb dopravní infrastruktury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F14%3A00225987" target="_blank" >RIV/68407700:21110/14:00225987 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rizika staveb dopravní infrastruktury
Popis výsledku v původním jazyce
Každý stavební projekt je zatížen nejistotami, které se ve svém důsledku projeví jak v návrhu projektu, tak při jeho realizaci. Jsou průvodním jevem stavebních konstrukcí obecně a dopravních staveb zvlášť. Jako typický přiklad uveďme tunely či mosty. Nejistoty s sebou přinášejí nebezpečí, v běžné praxi nazývaná riziky. Ta ohrožují spolehlivost díla. Přirozenou snahou inženýrů je nejistoty ?redukovat?. Za tím účelem jsou odlišovány dvě kategorie nejistot: (i) aleatorní nejistoty, tedy nejistoty náhodné povahy a (ii) epistemické nejistoty plynoucí z nedostatku znalostí, a proto charakterizované jako nejistoty typu ?state- of-knowledge?. Aleatorní nejistoty jsou všudypřítomné, je třeba s nimi při návrhu i realizaci projektu počítat, nelze je však redukovat. Typickým příkladem jsou obtížně předpověditelné geotechnické podmínky v okolí tunelů, či v podloží staveb (mostních, železničních či silničních). Tento typ nejistot můžeme buď popsat verbálně, nebo se pokusit o jejich kvantifikaci. Ver
Název v anglickém jazyce
RISKS of Transport Infrastructure Constructions
Popis výsledku anglicky
Each construction project endures uncertainties which affect both the construction design and its implementation. Uncertainties invoke hazards, commonly known as risks that jeopardize the reliability of the construction. For practical purposes, uncertainties may be classified into two main categories ? the `aleatory? and `epistemic? types. The former, i.e. driven by chance, result from the stochastic variability of the model parameters and are objective and irreducible. The latter reflex the lack of knowledge and as such are subjective ones. It follows that they are reducible. Aleatory uncertainties are ubiquitous and should be considered when designing and implementing significant transport infrastructure works. This type of uncertainties may be described either verbally or by means of a suitable quantification model. The verbal description is covered by the first phase of expert methods utilized in risk analyses. The Failure Modes and Effects Analysis (FMEA) and the Universal Matrix
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-01-05618-9
Počet stran knihy
185
Název nakladatele
ČVUT v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—