Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Porovnání deformačního chování nízkoteplotních variant směsí SMA 11S

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F15%3A00229622" target="_blank" >RIV/68407700:21110/15:00229622 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Porovnání deformačního chování nízkoteplotních variant směsí SMA 11S

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Technologie WMA je známa již řadu let, ačkoli v Evropě stále není zcela běžně používána. V České republice se tyto technologie (hlavně různé typy přísad na bázi vosků a povrchově aktivních látek) používají především v asfaltových směsích s běžnými pojivy gradace 70/100 nebo 50/70. V rámci probíhajícího výzkumu byl hlavní důraz kladen na směsi SMA, které jsou používány jako vrchní obrusné vrstvy na komunikacích s vysokým zatížením a předpokládanou dlouhodobou životností. Přestože je stále dovoleno používat nemodifikovaná asfaltová pojiva, mnohem lepšího výsledku je dosaženo při aplikování PMB pojiv. Z tohoto důvodu byl vybrán typický návrh směsi SMA11+ s použitím více než 15 různých pojiv určených pro snížení pracovních teplot. Směsi se dále rozdělily do tří skupin: ve dvou skupinách se posuzoval vliv několika přísad na dvě různá PMB 25/55-55, lišící se výrobcem a poslední skupina obsahující modifikovaná pojiva (ne však pro NT směsi) a pojivo 50/70 s přísadou PPA. Jako přísady pro NT směsi byly použity různé vosky, vybrané povrchově aktivní látky a aditiva založená na nanotechnologii. Všechna asfaltová pojiva analyzována pomocí empirických zkoušek, dynamické viskozity, MSCR zkoušky a oscilační zkoušky na dynamickém smykovém reometru. Poté byly vyrobeny asfaltové směsi při teplotě snížené o 20-25°C v porovnání k referenční směsi. U všech směsí se dále zjišťovala a porovnávala tuhost, ITSR, zkouška odolnosti proti trvalým deformacím.

  • Název v anglickém jazyce

    Comparison of deformation behaviour of warm mix options of SMA 11S

  • Popis výsledku anglicky

    WMA techniques are well known for many years, even if still not increasingly popular in Europe. In the Czech Republic so far these techniques – mainly different types of wax based additives and surfactants – were used for asphalt concrete and usually in combination with a normal pen grade (70/100 or 50/70). As part of an ongoing research the focus was laid on SMA mixes which are as in any other country used mainly as a top wearing course for pavements with highest loadings and life-time expectations. Even if it is still allowed to use normal distilled bitumen, the best effect is achieved if PMBs are applied. For this reason a typical mix design for SMA11 mix was selected and more than 15 different binders have been used divided in three groups – two where effect of different WMA additives was analysed on PMB 25/55-55 of two selected origins and last group containing a more modified binder (not for WMA) and a 50/70 binder modified by PPA. As WMA additives different waxes have been used, selected surfactants and a nano-based additive. All bituminous binders were analysed by empirical tests, dynamic viscosity, MSCR and frequency sweep test. Then the mixes were prepared with a temperature reduced by 20-25°C in comparison to reference mix, For all mixes voids content, stiffness, ITSR, rutting.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JM - Inženýrské stavitelství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Zborník - Výstavba a rehabilitácia asfaltových vozoviek

  • ISBN

    978-80-232-0328-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    61-72

  • Název nakladatele

    Dom techniky Košice

  • Místo vydání

    Košice

  • Místo konání akce

    Podbanské

  • Datum konání akce

    8. 4. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku