POUŽITÍ HYPOPLASTICKÉHO MODELU JEMNOZRNNÝCH ZEMIN PŘI NUMERICKÉM MODELOVÁNÍ RAŽBY METODOU NRTM
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F15%3A00231033" target="_blank" >RIV/68407700:21110/15:00231033 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2015/150602-tunel_02_2015.pdf" target="_blank" >http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2015/150602-tunel_02_2015.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
POUŽITÍ HYPOPLASTICKÉHO MODELU JEMNOZRNNÝCH ZEMIN PŘI NUMERICKÉM MODELOVÁNÍ RAŽBY METODOU NRTM
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje použití hypoplastického materiálového modelu pro jemnozrnné zeminy na příkladu přístupového tunelu vybudovaného jako součást prodloužení trasy metra A. Model byl vytvořen v programu Geo5 MKP – Tunel, jenž řeší 2D úlohu rovinné deformace. Pro tuto studii byl vytvořen numerický model s rozdělením horninového profilu do vrstev navážky, sedimentů a břidlice. Pro vrstvu sedimentů byl použit hypoplastický materiálový model. Chování ostatních vrstev bylo popsáno Mohr-Coulombovým materiálovým modelem. Pro posouzení účinku hypoplastického modelu na výsledky numerické analýzy byla rovněž vytvořena úloha s použitím modelu Mohr-Coulomb i ve vrstvě sedimentů. Výsledky obou úloh byly následně porovnány se skutečnými konvergenčními měřeními prováděnými v průběhu výstavby.
Název v anglickém jazyce
APPLICATION OF HYPOPLASTIC MODEL OF FINE-GRAINED SOILS IN NUMERICAL MODELLING OF NATM TUNNELLING
Popis výsledku anglicky
The paper is dedicated to the application of a hypoplastic material model to fine-grained soil presented on an example of an access tunnel carried out as a part of the extension of the metro line A. The model was developed using the Geo5 FEM – Tunnel, which solves the 2D problem of plain-strain deformation. The numerical model which was developed for the purpose of this study divides the ground profile into layers of manmade ground, sediments and shale. The hypoplastic material model was applied to the layer of sediments. The behaviour of the other layers was described by the Mohr-Coulomb material model. In addition, a problem applying the Mohr-Coulomb model to the layer of sediments was created for the purpose of the assessment of the influence of the hypoplastic model on the results of the numerical analysis. The results of the solution to both problems were subsequently compared with the real convergence measurements conducted during the construction.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031603" target="_blank" >TA04031603: Integrovaný nástroj pro praktickou aplikaci pokročilých výpočetních modelů pro geomateriály vedoucí ke zvýšení bezpečnosti a životnosti staveb dopravní infrastruktury</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tunel
ISSN
1211-0728
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
69-82
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—