Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Popílkový stabilizát v konstrukci pražcového podloží

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F15%3A00232026" target="_blank" >RIV/68407700:21110/15:00232026 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Popílkový stabilizát v konstrukci pražcového podloží

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předložená kniha je souhrnem patnáctiletého výzkumu v oblasti využití popílkového stabilizátu z Elektrárny Chvaletice do konstrukce pražcového podloží, který aktuálně dále pokračuje na Katedře železničních staveb Fakulty stavební ČVUT v Praze. V knize je stručně popsána problematika využití popílků ve formě popílkového stabilizátu s ohledem na minulou i současnou legislativu a normové požadavky, které se během let (po dobu řešení výzkumu) několikrát výrazně změnily. Hlavní část knihy pojednává o laboratorním testování popílkového stabilizátu z Elektrárny Chvaletice jako „nového“ materiálu. Laboratorní testování bylo zahájeno v roce 2000 s cílem definovat základní fyzikální vlastnosti klíčové pro posouzení vhodnosti aplikace popílkového stabilizátu do konstrukce pražcového podloží. Pro část laboratorního testování byl hlavním autorem navržen unikátní zkušební box, který umožňuje vložení a zatěžování modelu elementu konstrukce pražcového podloží v měřítku 1:1. Na základě provedených laboratorních zkoušek byla v roce 2005 realizována výstavba zkušebního úseku v železniční stanici Smiřice. Na zkušebním úseku dlouhém 330 m byla položena běžnou stavební mechanizací konstrukční vrstva z popílkového stabilizátu. Již v průběhu pokládky začalo testování vzorků odebraných „in-situ“, které v dalších letech pokračovalo, a to vždy na jaře a na podzim. Výsledky testování upozornily na časově dlouhý nárůst hodnoty pevnosti v prostém tlaku spojený s vysokými hodnotami modulu přetvárnosti na vrstvě popílkového stabilizátu. Z těchto důvodů byla na přelomu let 2014 a 2015 zahájena mikroskopická a mikrostrukturální analýza vzorků popílkového stabilizátu. Ze zkušebních vzorků byly připraveny nábrusy a výbrusy pro elektronovou a optickou mikroskopii. Z uvedených rozborů snímků je patrná transformace jednotlivých komponentů popílkového stabilizátu (popílek, energosádrovec, vápno a voda) do kompaktnější hmoty při působení povětrnostních vlivů. Nalezená transformace u

  • Název v anglickém jazyce

    Fly Ash-Based Stabilizer for Railway Trackbed

  • Popis výsledku anglicky

    The book presents a summary of fifteen years of research dealing with the use of fly ash from Chvaletice Plant for stabilizing railway trackbeds. The research is still under progress at the Faculty of Civil Engineering, CTU in Prague. The book also provides an introduction to the issue of fly ash use for subsoil stabilization from the legislative point of view and presents the requirements given by standards. These have changed several times during the research duration. The major part of the book is discusses the fly ash stabilizer laboratory testing when developing a “new” material to be used for reinforcement of railway trackbed. The laboratory testing was started in 2000 in order to define the key basic physical parameters and identify the suitability of the material for the intended purpose. In order to carry out the 1:1 scale experiments, the author developed a box device with dimensions of 990 x 800 x 2095 mm that enables full scale testing. Based on the results of the laboratory testing a 330 m long test track section was stabilized with fly ash stabilizer at the railway station Smiřice. The “in-situ” extraction and laboratory investigation of the material used for the trackbed stabilization started immediately after its construction. The laboratory testing of the extracted material was carried out on a regular basis, each spring and autumn, in order to assess the performance and durability of the fly ash-based stabilizer. The laboratory testing revealed a long-term compressive strength and static deformation modulus increase of the “in-situ” extracted samples. To understand the aging process, there was a comprehensive microstructural analysis carried out at the end of 2014 and beginning of 2015. The microscopic morphology was investigated using electron microscopy on polished samples extracted in 2005, 2009, 2011 and 2014. The microscopy images provide an evidence about the transformation of fly ash phases (ash, gypsum, l

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    JN - Stavebnictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-214-5250-3

  • Počet stran knihy

    133

  • Název nakladatele

    VUT v Brně, Fakulta stavební

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy