Simulace evakuace osob z železničního vozidla při mimořádné události
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F17%3A00313860" target="_blank" >RIV/68407700:21110/17:00313860 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Simulace evakuace osob z železničního vozidla při mimořádné události
Popis výsledku v původním jazyce
Pro zajištění požadované úrovně bezpečnosti přepravovaných osob je v případě prostředků osobní železniční dopravy kladen zvláštní důraz na požární bezpečnost. V případě mimořádné události je stěžejním požadavkem zajištění bezpečné evakuace osob z vozidla či jeho potenciálně ohrožených částí na místo bezpečné, a to v takovém časovém intervalu, ve kterém je možno zajistit udržitelné podmínky pro unikající osoby. V současné době se jedním z nejvýznamnějších nástrojů požárního inženýrství pro hodnocení pohybu a evakuace osob stává matematické modelování. Přestože je uživateli k dispozici široká nabídka evakuačních modelů, vhodnost aplikace pro konkrétní evakuační scénáře a situace je vždy nutné posoudit s ohledem na základní principy, limitace a zejména validaci zvoleného evakuačního modelu. Článek se zabývá zhodnocením využití evakuačních modelů FDS+Evac a Pathfinder pro simulaci evakuace osob z železničního vozidla. Modelová situace představuje nouzový výstup z dvoupodlažního vloženého vozu vlakové soupravy CityElefant a byla vytvořena na základě dat získaných v rámci velkorozměrového experimentu uskutečněného na ČVUT v Praze, která zároveň slouží jako validační podklad pro výsledky uskutečněných simulací.
Název v anglickém jazyce
Passenger train evacuation simulation in case of emergency
Popis výsledku anglicky
In order to ensure a required level of safety for passengers, a special attention is paid to fire safety in passenger rail transportation. In case of emergency, a safety evacuation of people from a vehicle or from its potentially endangered parts is a crucial requirement, and an adequate evacuation time for passengers and crew has to be provided until tenability criteria are exceeded. Currently in fire safety engineering, one of the main tools for evacuation and people movement evaluation is mathematical modelling. Although a number of mathematical evacuation models have emerged to cater for the needs of this discipline, their application for specific evacuation scenarios and situations must always be evaluated with respect to fundamental principles, limitations, and validation of a particular evacuation model. In this paper, the capabilities of evacuation models FDS+Evac and Pathfinder to simulate a passenger train evacuation are studied. The modelled evacuation situation has been created as an emergency egress from a double-deck rail car called CityElefant based on a laboratory experiment conducted by Czech Technical University in Prague. The experimental data-set acquired in this experiment has also been used as a basis for the validation of the performed evacuation simulations.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Juniorstav 2017, 19. odborná konference doktorského studia
ISBN
978-80-214-5473-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1-8
Název nakladatele
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
BRNO, vut
Datum konání akce
26. 1. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—