Člověk na dvou kolech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F17%3A00314085" target="_blank" >RIV/68407700:21110/17:00314085 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://csup.uzemi.eu/" target="_blank" >http://csup.uzemi.eu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Člověk na dvou kolech
Popis výsledku v původním jazyce
Během posledního desetiletí došlo k renesanci bicyklu jako dopravního prostředku. Lidé se opět navracejí zpět k jízdě na kole, stejně jak tomu bylo v první polovině dvacátého století před masovým nástupem osobního automobilu na trh. Cyklistická doprava, ať už ve formě dopravní či rekreační, si opět získává rovnocenné postavení mezi ostatními druhy dopravy a stává se přirozenou složkou různých fází plánování a při tvorbě strategií. V poslední době, ať už v rámci sídel či mimo ně, vzniklo spoustu stezek a tras právě pro účel dopravy na kole, které se dále postupně rozvíjejí a to za silné podpory státních institucí, veřejnosti a dalších organizací. Rok od roku stoupá počet lidí, kteří ke své přepravě volí právě kolo, čímž přispívají nejen ke zlepšení svého zdravotního stavu, ale snižují tím například počet automobilů na silnicích a znečištění ovzduší. Následující text by měl ukázat možnosti přepravy na kole jak v rámci sídel, tak mimo ně. Řešení tras pro cyklisty v rámci zastavěného území bývá diametrálně rozdílné, náročnější co do složitosti a koordinace s ostatními druhy dopravy v závislosti na volném prostoru, zatímco plánování trasy v extravilánu není tak moc vázané omezeními (především prostorovými) a nabízí větší škálu možností, které využijí především cykloturisté. V sídlech se cyklistická doprava uplatňuje především v rámci stávajících komunikací, ať už na obslužných nebo zklidněných, dále pak na zvláštních stezkách a trasách. Za zmínku stojí i napojení tras z nezastavěného území na síť tras v rámci sídla tak, aby vznikl spojitý systém cest, který dokáže bez komplikací a především bezpečně dovést cyklistu například z hor do centra města. Tento komplexní přehled je doplněn o analýzu cyklodopravy v centru města Karlovy Vary. V návaznosti na tuto analýzu je uvedeno i řešení cyklistické dopravy v zahraničním městě, konkrétně v německém Norimberku.
Název v anglickém jazyce
A human on two Wheels
Popis výsledku anglicky
There has been a renaissance of the bicycle as a type of transport over the last decade. People are returning back to the cycling, as it did in the first half of the twentieth century, before the care came. Cycling gets equal footing with the other modes of transport again, whether it is cycling for transportation or just for recreation. It has become a common part of urban planning. Recently there have been created a lot of trails and routes specifically for bike transport. These ways further develop with strong support from state institutions, public and other organizations. There is an increasing number of people who use a bicycle year after year. Pedalling can improve a rider´s health, it helps to reduce the number of cars on the roads and thus decrease the amount of air pollution. The following text shows the possibility of bike transport in and outside the city. The solution of cycling routes in urban areas is quite different than the solution of routes in nature. In town it´s more intricate problem, involving coordination with other transport modes and the possibility of space. With planning in rural areas, there is not so much limitation and it offers a wider range of options for routing solutions. In towns and cities cycling directions are especially seen in the context of existing roads or on special paths and routes. Worth mentioning is the connection of cycle-roads from the outskirts to the inner city routes. Together they should form a continuous system, which has no complications and which can safely lead the cyclist from the mountains to the city center. This article also shows examples of realization - case studies of different types of cycling routes (urban area / rural area, sharing space with cars / segregated cycling), which will show a variety of different options for solutions of routes for cyclists in settlements beyond their borders.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
21100 - Other engineering and technologies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Člověk, stavba a územní plánování 10
ISBN
978-80-01-06319-4
ISSN
2336-7687
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
36
Strana od-do
57-92
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha 6
Datum konání akce
19. 10. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—