Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Beton vyztužený vlákny a jeho aplikace v tunelech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F17%3A00317995" target="_blank" >RIV/68407700:21110/17:00317995 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Beton vyztužený vlákny a jeho aplikace v tunelech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vláknobeton se těší stále větší oblibě. Důvodem je snadnější výroba betonových prvků a konstrukcí a z toho plynoucí nižší nákla-dy. Vlákna mohou pinit různé funkce, omezovat vznik trhlin, přispívat k vyšší požární odolnosti nebo zlepšovat mechanické půso-bení materiálu. Klasická ocelová vlákna používaná pro přenos tahových namáhání mohou být nahrazena vlákny nekovovými. Vlastnosti syntetických vláken jsou odlišné od vlastností ocelových vláken, což se odráží též v odlišném působení vláknobetonu. Obecně mají prvky s disperzní výztuží značný statistický rozptyl zejména při namáhání tahem, popř. tahem za ohybu, což je třeba respektovat při návrhu konstrukcí. Též tahové změkčení, které je typické pro ekonomický vláknobeton, vymezuje oblast použití toho-to materiálu. Aplikace vláknobetonu na tunelová ostění se ukazuje jako velmi výhodná. V oblasti stříkaných betonů umožňuje zejmé-na zrychlení ražeb, v oblasti prefabrikovaného ostění při mechanizovaném tunelování vede k úspornému a kvalitnímu ostění. Některé zkušenosti s výstavbou tunelových prefabrikovaných ostění jsou též uvedeny. Vývoj drátkobetonu i vláknobetonu byl čás-tečně podporován Technologickou agenturou CR v rámci výzkumného centra pro udržitelnou dopravní infrastrukturu — CESTI.

  • Název v anglickém jazyce

    Fibre Reinforced Concrete and its Application in Tunnels

  • Popis výsledku anglicky

    Fibre reinforced concrete enjoys increasing popularity. The reason is easier production of concrete elements and structures and the lower costs following from it. The fibres can fulfil various functions, restrict the development of cracks, contribute to higher fire resistance or improve mechanical performance of material. Classical steel fibres used for transferring tensional stresses can be replaced with non-metallic fibres. Properties of non-metallic fibres differ from those of steel fibres, which tensile stresses is also reflected in different action of the steellnon-metallic fibre reinforced concrete. In general, elements containing dispersed fibre reinforcement show significant statistical scattering, mainly when stressed by tension or by fiexural tension. It is necessary to res-pect this fact when designing structures. Even the process of tension softening, which is typical for economic non-metallic fibre reinforced concrete, defines the area of use of this material. The application of non-metallic fibre reinforced concrete to tunnel liners proves to be very advantageous. In the area of shotcrete, the application allows first of all for acceleration of tunnel exca-vation; in the area of pre-cast liners in mechanised tunnelling it leads to economic and good quality linings. Some experience with the construction of pre-cast tunnel liners is presented in the paper. The development of steel fibre reinforced concrete and non-metallic fibre reinforced concrete was partly supported by the Technology Agency of the Czech Republic within the framework of the Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-04454S" target="_blank" >GA16-04454S: Nejistoty na materiálové úrovni ovlivňující nejistoty na úrovni konstrukce</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tunel

  • ISSN

    1211-0728

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    48-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus