Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

BETONY ODOLNÉ KE VZNIKU MIKRO A MAKROTRHLIN NA CEMENTOBETONOVÝCH KRYTECH

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00325843" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00325843 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    BETONY ODOLNÉ KE VZNIKU MIKRO A MAKROTRHLIN NA CEMENTOBETONOVÝCH KRYTECH

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Při tvrdnutí cementové pasty z portlandského cementu dochází k jejímu chemickému smrštění o max. cca 8,5% objemu. Část tohoto smrštění se projeví makroskopicky jako smrštění autogenní, část smrštění vytváří mikrotrhliny, které dosahují délky až několika mm. Objem mikrotrhlin obecně roste s klesajícím vodním součinitelem, s nárůstem pevnosti a s vyšší rychlostí hydratace cementů. Během cyklického zatěžování teplotou a vlhkostí rostou mikrotrhliny do viditelných povrchových makrotrhlin, jak o tom svědčí 53 leté experimenty, mimonormové korelované krátkodobé testy na smršťovacích prstencích i situace na nedávno realizovaných CBK v ČR. Článek porovnává vlastnosti cementů a betonů na původní a modernizované dálnici D1 v referenčním úseku Ostředek-Šternov. Zatímco stará D1 sloužila okolo 40 let bez význačnějších projevů povrchových trhlin, nové úseky dálnic budované po roce ~1995 systematicky vykazují poškození betonů trhlinami s kratší životností CBK. Z analýz dat vyplývá, že omezit vznik makrotrhlin v CBK lze použitím pomalutvrdnoucích cementů, pojiv odolnějších k trhlinkování, méně křehkých betonů s vyšší houževnatostí a dotvarováním.

  • Název v anglickém jazyce

    Resistant concrete for micro and macrocracks for concrete road pavements

  • Popis výsledku anglicky

    Hydration of cement paste leads to chemical shrinkage approximately 8.5% by volume. Part of this shrinkage shows as autogeneous, part of shrinkage leads to microcracks, which can be up to several mm. Cycling of such precracked material leads to coalesce of microcracks into macrocracks which will show up later. The article compares cements and concretes in reference section D1 Ostředek-Šternov. The output from the analysis says that macrocracks can be mitigated by slow-hardening binders, crack-resisting cements, less brittle concrete with higher toughness and with higher creep.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Betonové vozovky 2018

  • ISBN

    978-80-906541-2-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    127-139

  • Název nakladatele

    Výzkumný ústav maltovin Praha

  • Místo vydání

    Praha 5

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    8. 11. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku