BETONY ODOLNÉ KE VZNIKU MIKRO A MAKROTRHLIN NA CEMENTOBETONOVÝCH KRYTECH
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00325843" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00325843 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
BETONY ODOLNÉ KE VZNIKU MIKRO A MAKROTRHLIN NA CEMENTOBETONOVÝCH KRYTECH
Popis výsledku v původním jazyce
Při tvrdnutí cementové pasty z portlandského cementu dochází k jejímu chemickému smrštění o max. cca 8,5% objemu. Část tohoto smrštění se projeví makroskopicky jako smrštění autogenní, část smrštění vytváří mikrotrhliny, které dosahují délky až několika mm. Objem mikrotrhlin obecně roste s klesajícím vodním součinitelem, s nárůstem pevnosti a s vyšší rychlostí hydratace cementů. Během cyklického zatěžování teplotou a vlhkostí rostou mikrotrhliny do viditelných povrchových makrotrhlin, jak o tom svědčí 53 leté experimenty, mimonormové korelované krátkodobé testy na smršťovacích prstencích i situace na nedávno realizovaných CBK v ČR. Článek porovnává vlastnosti cementů a betonů na původní a modernizované dálnici D1 v referenčním úseku Ostředek-Šternov. Zatímco stará D1 sloužila okolo 40 let bez význačnějších projevů povrchových trhlin, nové úseky dálnic budované po roce ~1995 systematicky vykazují poškození betonů trhlinami s kratší životností CBK. Z analýz dat vyplývá, že omezit vznik makrotrhlin v CBK lze použitím pomalutvrdnoucích cementů, pojiv odolnějších k trhlinkování, méně křehkých betonů s vyšší houževnatostí a dotvarováním.
Název v anglickém jazyce
Resistant concrete for micro and macrocracks for concrete road pavements
Popis výsledku anglicky
Hydration of cement paste leads to chemical shrinkage approximately 8.5% by volume. Part of this shrinkage shows as autogeneous, part of shrinkage leads to microcracks, which can be up to several mm. Cycling of such precracked material leads to coalesce of microcracks into macrocracks which will show up later. The article compares cements and concretes in reference section D1 Ostředek-Šternov. The output from the analysis says that macrocracks can be mitigated by slow-hardening binders, crack-resisting cements, less brittle concrete with higher toughness and with higher creep.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Betonové vozovky 2018
ISBN
978-80-906541-2-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
127-139
Název nakladatele
Výzkumný ústav maltovin Praha
Místo vydání
Praha 5
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
8. 11. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—