VLIV RYCHLOSTI HYDRATACE CEMENTU NA VZNIK MIKROTRHLIN A JEJICHVLIV NA TRVANLIVOST CBK
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00322518" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00322518 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/cs/aktuality/272-konference-pozemni-komunikace-2018/" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/cs/aktuality/272-konference-pozemni-komunikace-2018/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VLIV RYCHLOSTI HYDRATACE CEMENTU NA VZNIK MIKROTRHLIN A JEJICHVLIV NA TRVANLIVOST CBK
Popis výsledku v původním jazyce
Při tvrdnutí cementové pasty z portlandského cementu dochází k jejímu maximálnímu chemickému smrštění o cca 8,5% objemu. Část tohoto smrštění se projeví makroskopicky jako smrštění autogenní, část smrštění vytváří mikrotrhliny, které dosahují délky až několika mm. Objem mikrotrhlin se zvyšuje se snižujícím vodním součinitelem, s nárůstem pevnosti a s vyšší rychlostí hydratace cementu.Během cyklického zatěžování teplotou a vlhkostí nukleují mikrotrhliny do viditelných makrotrhlin, jak o tom svědčí 53 leté experimenty, mimonormové korelované krátkodobé testy na smršťovacích prstencích i situace na nedávno realizovaných CBK v ČR. Článek porovnává vlastnosti cementů a betonů napůvodnía modernizované dálniciD1 vreferenčním úseku Ostředek-Šternov. Zatímco stará D1 sloužila bez výskytu významnějších poruch betonů okolo 40 let, nové úseky dálnic budované po roce ~1990systematicky vykazují poškození betonů trhlinami a životnost CBK dosahuje okolo 25 let. Zpomalení rychlosti hydratace cementů se jeví jako nutný předpoklad pro prodloužení životnosti CBK vklimatických a provozních podmínkách ČR
Název v anglickém jazyce
Influence of cement hydration kinetics on microcracksformation and theireffect on concrete pavement durability
Popis výsledku anglicky
Cement paste from Portland cement shrinks chemically up to approximately 8.5% vol. Part of this shrinkage manifests itself macroscopically as autogenous shrinkage, part of this shrinkage creates microcracks which attain the length of several mm. Microcrack volumegenerally increases when decreasing the w/c ratio, increasing strength, or increasinghydration kinetics.Microcracks tend to nucleate into visible macrocracks during cyclic loading withtempearature and humidity, as testified by 53 long lasting experiments, correlated short-term tets on retrained rings and situation on recent concrete pavements in the Czech Republic. The article compares cements and concretes on the original and modernized D1 part betweenOstředekand Šternov. While the original D1 served without serious concrete deficiencies for 40 years, new highways built after ~1990show concrete cracking with service life approaching to 25 years. Decreasing hydration kineticsof cements appears as a necessary condition for increasing service life of concrete pavements under climatic and traffic conditionsin the Czech Republic
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Pozemní komunikace 2018
ISBN
978-80-01-06427-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
1-16
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
21. 6. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—