Použití směsných pojiv pro výstavbu cementobetonových krytů s prodlouženou trvanlivostí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00326098" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00326098 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Použití směsných pojiv pro výstavbu cementobetonových krytů s prodlouženou trvanlivostí
Popis výsledku v původním jazyce
Technologie je založena na směsných pojivech pro cementobetonové kryty, kde se část portlandského cementu nahrazuje mletou granulovanou vysokopecní struskou. Přičemž je možné tyto dvě složky míchat a dávkovat jak v cementárně při výrobě směsného cementu, tak na betonárně při výrobě betonu. To přináší výhody pro pomalejší rychlost reakcí a tvrdnutí betonu, menší množství hydratačního tepla, dlouhodobý nárůst pevností, vyšší počáteční dotvarování a tudíž snížení množství mikrotrhlin během tvrdnutí. Tato technologie se využila pro betony spodní i horní vrstvy dvouvrstvého krytu na stavbě D1 0137 Přerov - Lipník nad Bečvou v délce cca 4 km.
Název v anglickém jazyce
Application of blended binders for concrete pavements with increased durability
Popis výsledku anglicky
Technology uses blended cements for concrete pavements, where ground granulated blast furnace slag (GGBFS) substitutes part of cement clinker. Both components can be intermixed in cement plant or in concrete plant. Several advantages are sought; slower hydration and hardening, less hydration heat, long-term strength gain, higher initial creep and less microcracks during hardening. This technology was used for both upper and lower layers of highway concrete pavement D1 0137 Přerov - Lipník nad Bečvou in approximately 4 km.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TE01020168-062/2018
Číselná identifikace
TE01020168-062/2018
Technické parametry
Isotermální kalorimetrie při 20 C: uvolněné teplo ve 100 hodinách (t0=1h) standardního cementu CEM I 42,5R sc Mokrá 260 J/g, cementu s příměsí strusky 220 J/g. Ze směsného pojiva vyrobeny betony třídy C30/37 pro spodní i horní vrstvu. Použito na cca 4 km CBK D1 0137 v roce 2018.
Ekonomické parametry
Odhadem lze určit, že pro cca 500 km provozovaných CBK v ČR se každý rok nemusí opravit 7,5 km, pokud se životnost CBK prodlouží o 15 let díky omezení mikrotrhlin. Tomu při spotřebě betonu 6,45 m3/m odpovídá přibližně 48 000 m3 betonu/rok a 18 500 tun cementu/rok. Cenu této výměny lze orientačně určit z OTSKP-SPK, 2018 pod položkou 587161 „Výměna poškozených CB desek za nevyztužené CB desky dvouvrstvé nekotvené“ 7990 Kč/m3, jako 380 mil. Kč/rok bez DPH. K ceně je nutné přičíst společenské dopady a újmy (kolony, výběrová řízení, soudní spory atd.).
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—