Termomechanický model CB vozovky ve fázi tuhnutí a tvrdnutí betonu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00338306" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00338306 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/10467/86502" target="_blank" >http://hdl.handle.net/10467/86502</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Termomechanický model CB vozovky ve fázi tuhnutí a tvrdnutí betonu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je zaměřen na problematiku analýzy cementobetonových vozovek pomocí metody konečných prvků (MKP). Konkrétně se zabývá analýzou teplot v počátečních fázích tvrdnutí. Vysoké teploty od hydratace i klimatických podmínek v rané fázi tvrdnutí betonu spolupůsobí a mohou iniciovat vznik sítě mikrotrhlin na povrchu cementobetonové (CB) desky. Výsledné průběhy teplot (od hydratace i klimatu) je teoreticky možné pozitivně ovlivnit stanovením počátku betonáže tak, aby se maximální teploty nesetkaly ve stejném čase. Z praktického hlediska je ale reálnější využití zpomalovačů tuhnutí. Další možností je snižování hydratačního tepla změnou složení betonové směsi (množství cementu, druh cementu, využití alternativních pojiv). Zohlednění materiálového složení CB a teplotních průběhů během pokládky zpřesní predikci životnosti CB krytu.
Název v anglickém jazyce
Termomechanical model of concrete pavements in hardening phasis
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the analysis of concrete pavements using finite element method (FEM). Specifically, it deals with the analysis of temperatures in the initial phases of hardening. High temperatures from hydration and climatic conditions in the early phase of concrete hardening co-operate and may initiate the formation of a network of micro-cracks on the surface of the concrete slab. The resulting temperatures (from hydration and climate) can theoretically be positively influenced by determining the start of concreting so that the maximum temperatures do not meet at the same time. However, from a practical point of view, the use of retarders is more realistic. Another possibility is to reduce the hydration heat by changing the composition of the concrete mixture (amount of cement, type of cement, use of alternative binders). Based on the knowledge of the material composition of the concrete and the specific temperature behaviour during the concrete laying, it will be possible to predict the durability of concrete pavement.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
80
Číslo periodika v rámci svazku
12
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
333-337
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—