Termomechanický model CB vozovky ve fázi tuhnutí a tvrdnutí betonu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00336496" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00336496 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Termomechanický model CB vozovky ve fázi tuhnutí a tvrdnutí betonu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je zaměřen na problematiku analýzy cementobetonových vozovek pomocí metody konečných prvků (MKP). Konkrétně se zabývá analýzou teplot v počátečních fázích tvrdnutí a jejich vlivem na výsledné vlastnosti CB krytu, resp. jeho životnost. Vysoké teploty od hydratace i klimatických podmínek v rané fázi tvrdnutí betonu spolupůsobí a mohou iniciovat vznik sítě mikrotrhlin na povrchu CB desky. Výsledné průběhy teplot (od hydratace i klimatu) je možné pozitivně ovlivnit stanovením počátku betonáže tak, aby se maximální teploty nesetkaly ve stejném čase. Příp. lze snižovat hydratační teplo změnou složení betonové směsi (množství cementu, druh cementu, využití alternativních pojiv). Na základě znalosti materiálového složení cementového betonu a konkrétních teplotních průběhů během pokládky bude v budoucnu možné díky modelování lépe predikovat chování CB krytu.
Název v anglickém jazyce
Termomechanical model of concrete pavements in hardening phasis
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the analysis of concrete pavements using the finite element method (FEM). Specifically, it deals with the analysis of temperatures in the initial phases of concrete hardening and its influence on the final properties of the concrete slab, respectively its life. High temperatures from hydration and climatic conditions interact at an early stage and can initiate the formation of a microcracks on the surface of the concrete pavement. The resulting temperature behaviour (from hydration and climate) can be positively influenced by determining the start of casting, so the maximum temperatures do not meet at the same time. Eventually, it is possible to reduce hydration heat by changing the composition of the concrete mixture (amount of cement, type of cement, use of alternative binders). Based on the knowledge of the material composition of the concrete and the specific temperature behaviour during the concrete laying, it will be possible to predict the behaviour of the concrete pavement by modelling in the future.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Tlmenie účinkov klimatických zmien na pozemné komunikácie
ISBN
978-80-89565-42-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
128-135
Název nakladatele
Kongres STUDIO, spol. s r.o.
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Jasná, Nízké Tatry
Datum konání akce
21. 11. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—