Asfaltový koberec mastixový vystužený rastlinnými priadzami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00326785" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00326785 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Asfaltový koberec mastixový vystužený rastlinnými priadzami
Popis výsledku v původním jazyce
Používanie materiálov z obnoviteľných (prírodných) zdrojov v každodennom živote je dobrým spôsobom na zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja. Avšak v cestnom staviteľstve takýto prístup nie je úplne bežný, pravdepodobne kvôli podhodnoteniu potenciálu materiálov z obnoviteľných zdrojov. Cieľom tohto článku je zoznámiť čitateľov s možnosťami širšieho využívania týchto materiálov a preskúmať účinok použitia rastlinných vlákien ako výstuže v asfaltových zmesiach typu SMA. Pre účel testovania boli vybrané dva typy ľanových priadzí a jedna konopná priadza. Kvôli porovnaniu bola pripravená referenčná asfaltová zmes s bežne používanými celulózovými vláknami. Ako spojivo bolo použité polymérom modifikované spojivo 45/80-65. Obsah priadze bol 0,1 %, 0,3 % a 0,6 % hmotnosti zmesi a dĺžka prvkov z priadzí bola 10 - 20 mm. Zvolenými charakteristikami asfaltovej zmesi bol modul tuhosti, citlivosť voči účinkom vody a odolnosť voči šíreniu trhlín. Experimentálne výsledky ukázali zlepšenie tuhosti, pevnosti v priečnom ťahu zmesí obsahujúcich rastlinné vlákna. Pri výstavbe ciest ide o pomerne novú tému, ale výsledky dokazujú, že rastlinné priadze môžu byť jednoduchým riešením pre zlepšenie vlastností asfaltových zmesí, ktoré je navyše plne v súlade s politikou trvalo udržateľného rozvoja.
Název v anglickém jazyce
Stone mastic asphalt reinforced by vegetable yarns
Popis výsledku anglicky
Using renewable (natural) materials in everyday life is a good way to ensure sustainable development. Nevertheless, such approach is not common in the road construction, probably due to the underestimation of the potential of renewable materials. The aim of this article is to familiarize readers with the possibilities of wider use of these materials and to examine the effect of the use of vegetable fibers as reinforcement in asphalt mixtures of SMA type. For the purposes of testing, two types of flax yarn and one hemp yarn were selected. For comparison, a reference asphalt mixture was prepared with commonly used cellulose fibers. As a binder polymer modified bitumen 45/80-65 was used. The yarn content was 0.1 %, 0.3 % and 0.6 % of the weight of blend, and the length of the yarn elements was 10-20 mm. Selected characteristics were stiffness modulus, water susceptibility (by means of indirect tensile strength) and crack propagation resistance. Experimental results show improvement in stiffness and indirect tensile strength of mixtures containing vegetable fibers. In the road construction, this is a rather new topic, but the results prove that vegetable yarns can be perspective way to improve the properties of the bitumen mixtures in line with the policy of sustainable development.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Rozvoj cestnej infraštruktúry pri príležitosti XXIII. seminár Ivana Poliačka s medzinárodnou účasťou
ISBN
978-80-89565-38-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
97-104
Název nakladatele
Kongres STUDIO, spol. s r.o.
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Jasná, Nízké Tatry
Datum konání akce
21. 11. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—