Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stone mastic asphalt reinforced by vegetable yarns

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00331823" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00331823 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.grad.unizg.hr/_download/repository/RILEM_SMSS_New_generation_of_construction_materials%5B1%5D.pdf" target="_blank" >https://www.grad.unizg.hr/_download/repository/RILEM_SMSS_New_generation_of_construction_materials%5B1%5D.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Stone mastic asphalt reinforced by vegetable yarns

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Using materials from renewable sources in everyday life is a goodway to ensure sustainable development. However, such approach is notcommonin road construction industry, maybe due to the underestimation of potentialrenewable materials can have. This paper aims to explore the possibility of using more ofthese materials. The objective of researchdone so farwas to examine the effect of using vegetable fibres/yarnsas reinforcement in asphalt mixtures. Two types of flax yarns and one hemp yarn were chosen for testing in the stone mastic asphalt(SMA)mixture. Referential (control) asphalt mixture was designed and prepared withstandard cellulose fibres to providea better comparison. As binder a regularpolymer modified binder 45/80-65 was used. Fibrecontent was 0.1 %, 0.3 % and 0.6 % by mass of mixture and length of fibreelement was 10-20 mm. The chosen characteristics were stiffness modulus, moisture susceptibility (by indirect tensile strength accordingto EN 12697-12), crack propagationresistance, resistance to permanent deformation and flexural strength test at 0 °C. Experimental results showedimprovement in stiffness, indirect tensile strengthand goodresistance to permanent deformation of mixturevariantscontaining vegetable fibres. Results prove that vegetable fibrescan be a perspectiveand simple way, withinthe policy of sustainable development, to improve the properties of the bitumen mixtures.

  • Název v anglickém jazyce

    Stone mastic asphalt reinforced by vegetable yarns

  • Popis výsledku anglicky

    Using materials from renewable sources in everyday life is a goodway to ensure sustainable development. However, such approach is notcommonin road construction industry, maybe due to the underestimation of potentialrenewable materials can have. This paper aims to explore the possibility of using more ofthese materials. The objective of researchdone so farwas to examine the effect of using vegetable fibres/yarnsas reinforcement in asphalt mixtures. Two types of flax yarns and one hemp yarn were chosen for testing in the stone mastic asphalt(SMA)mixture. Referential (control) asphalt mixture was designed and prepared withstandard cellulose fibres to providea better comparison. As binder a regularpolymer modified binder 45/80-65 was used. Fibrecontent was 0.1 %, 0.3 % and 0.6 % by mass of mixture and length of fibreelement was 10-20 mm. The chosen characteristics were stiffness modulus, moisture susceptibility (by indirect tensile strength accordingto EN 12697-12), crack propagationresistance, resistance to permanent deformation and flexural strength test at 0 °C. Experimental results showedimprovement in stiffness, indirect tensile strengthand goodresistance to permanent deformation of mixturevariantscontaining vegetable fibres. Results prove that vegetable fibrescan be a perspectiveand simple way, withinthe policy of sustainable development, to improve the properties of the bitumen mixtures.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the International Conference on Sustainable Materials, Systems and Structures (SMSS2019) Durability, Monitoring and Repair of Structures

  • ISBN

    978-2-35158-218-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    68-75

  • Název nakladatele

    Rilem Publications s.a.r.l.

  • Místo vydání

    Bagneux

  • Místo konání akce

    Rovinj

  • Datum konání akce

    20. 3. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku