Oprava zavaleného tunelu v Turecku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00327812" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00327812 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.tps2018.sk/" target="_blank" >https://www.tps2018.sk/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oprava zavaleného tunelu v Turecku
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 2015 byla uvedena do provozu vodní elektrárna na severu Turecka. Součástí elektrárny byl i 12 km dlouhý vodovodní tunel. Dolní (výtoková) část tunelu délky 8 km byla vybudována dvojitým štítem se segmentovým železobetonovým ostěním mocnosti 400 mm s vnitřním průměrem 8,7 m. Vzhledem k problémům s TBM ražbou byla horní (vtoková) část tunelu délky 4 km vybudována metodou Drill and Blast (D&B) s jednoplášťovým ostěním ze stříkaného drátkobetonu. V říjnu 2016 byly v provozovaném tunelu zjištěny výrazné problémy (cca rok po zprovoznění). Provoz elektrárny musel být zastaven a voda z přehrady nad tunelem a z tunelu byla vypuštěna. Následný průzkum odhalil tři velké závaly a řadu dalších poškození v D&B části tunelu, výraznější lokální poruchy ostění byly zjištěny i v TBM části tunelu. Veškeré opravy byly dokončeny v říjnu 2017, tedy jeden rok po zjištění problémů, což je vzhledem k rozsahu poškození a oprav považováno za značný úspěch. Tento příspěvek je zaměřen na veškeré činnosti od průzkumu poškození tunelu k návrhu a realizaci oprav tunelu.
Název v anglickém jazyce
Repair of collapsed tunnel in Turkey
Popis výsledku anglicky
An operation of a water power station in North Turkey started in 2015. The power station included 12 km long water tunnel. 8 km long lower (output) tunnel section was excavated by double shield with 400 mm thick and 8.7 m ID segmental lining reinforced by steel cages. Due to problems with TBM excavation 4 km long upper (input) tunnel section was excavated by Drill and Blast (D&B) method with single shell lining generated from fibre reinforced sprayed concrete. Significant problems were observed in the tunnel in October 2016 (about one year after its opening). An operation of the power station had to be stopped and water from a dam above the tunnel and from the tunnel had to be discharged. Consequent investigation revealed three major collapses and many various damages in the D&B section of the tunnel, significant damages were also observed in the TBM tunnel section. Reconstruction of the tunnel was completed in October 2017 (about one year after detection of problems) which was considered as significant success taking into account scale of damages. This paper is focused on all activities from investigation of damages to design and realisation of repairs.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Tunely a podzemné stavby 2018
ISBN
978-80-973073-9-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
Slovenská tunelárska asociácia
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Žilina
Datum konání akce
23. 5. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—