Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodika pro uplatnění pokročilých rizikových metod v predikci rizika požáru v silničních tunelech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00333635" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00333635 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Metodika-pro-uplatneni-pokrocilych-rizikovych-meto?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Metodika-pro-uplatneni-pokrocilych-rizikovych-meto?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodika pro uplatnění pokročilých rizikových metod v predikci rizika požáru v silničních tunelech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V předložené certifikované metodice je z hlediska kvantitativní rizikové analýzy (QRA) riziko chápáno jako pravděpodobná peněžní ztráta způsobená požárem v silničním tunelu. Vyjadřuje se jako součin pravděpodobnosti výskytu události (četnosti za rok) a důsledku těchto událostí (finanční ztráty). Metodika navazuje na model QRAM, vytvořený ve spolupráci OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), PIARC (World Road Association) a Evropské komise, a zaměřený především na škody na zdraví a na ztráty na životech způsobené nehodami při přepravě nebezpečného zboží. Oproti QRAM je nově navržená metodika zaměřená na hodnocení škody na majetku, konkrétně na tunelovém ostění za požáru.

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology for application of advanced risk methods in fire risk prediction in road tunnels

  • Popis výsledku anglicky

    In the presented certified methodology, risk is understood (in terms of quantitative risk analysis (QRA)) as a probable monetary loss caused by a fire in a road tunnel. It is expressed as the product of the probability of occurrence of the event (frequency per year) and the consequence of these events (financial losses). The methodology builds on the QRAM model, developed in collaboration with the OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), PIARC (World Road Association) and the European Commission, focusing primarily on health damage and loss of life caused by accidents in the transport of dangerous goods. Compared to QRAM a newly proposed applied methodology is aimed at assessing property damage, namely at the tunnel lining during a fire.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    TE01020168V080

  • Číslo předpisu

    56/2019-710-VV/1

  • Technické parametry

    Smlouva o spolupráci a využití výsledků výzkumu, vývoje a inovací při řešení projektu TE01020168 „Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)“ byla podepsána mezi ČVUT v Praze, Skanska, a.s., VUT v Brně a dalšími účastníky v roce 2013.

  • Ekonomické parametry

    Vzhledem k nejistotám spojeným s rizikem škody způsobené požárem v tunelech rozdílných velikostí, jakož i s přihlédnutím k rozdílným přístupům dvou základních subjektů - investora a dodavatele – k riziku (např. averze vůči možné ztrátě), budou se ekonomické přínosy metodiky případ od případu lišit. Je při tom důležité položit důraz na komplexnost takových odhadů. Z uvedeného je zřejmé, že jakýkoliv číselný odhad ekonomického přínosu metodiky může být jen orientační. Uvážíme-li, že cena velkého objektu, např. tunelového komplexu Blanka v Praze, se pohybuje v řádu desítek miliard Kč, pak střízlivý odhad, že by správná aplikace přinesla objektivně podloženou úsporu jednoho procenta ceny stavby, vede k částce v řádu stovek milionů Kč v závislosti na referenční době T. Při těchto kalkulacích bereme v úvahu jen náklady nezbytné na opravu poškozeného tunelu či náklady na realizaci zmírňujících opatření vůči důsledkům požáru.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, PO BOX 9, 110 15 Praha 1

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů