Metodika pro uplatnění pokročilých rizikových metod v predikci rizika požáru v silničních tunelech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00333635" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00333635 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Metodika-pro-uplatneni-pokrocilych-rizikovych-meto?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Metodika-pro-uplatneni-pokrocilych-rizikovych-meto?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro uplatnění pokročilých rizikových metod v predikci rizika požáru v silničních tunelech
Popis výsledku v původním jazyce
V předložené certifikované metodice je z hlediska kvantitativní rizikové analýzy (QRA) riziko chápáno jako pravděpodobná peněžní ztráta způsobená požárem v silničním tunelu. Vyjadřuje se jako součin pravděpodobnosti výskytu události (četnosti za rok) a důsledku těchto událostí (finanční ztráty). Metodika navazuje na model QRAM, vytvořený ve spolupráci OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), PIARC (World Road Association) a Evropské komise, a zaměřený především na škody na zdraví a na ztráty na životech způsobené nehodami při přepravě nebezpečného zboží. Oproti QRAM je nově navržená metodika zaměřená na hodnocení škody na majetku, konkrétně na tunelovém ostění za požáru.
Název v anglickém jazyce
Methodology for application of advanced risk methods in fire risk prediction in road tunnels
Popis výsledku anglicky
In the presented certified methodology, risk is understood (in terms of quantitative risk analysis (QRA)) as a probable monetary loss caused by a fire in a road tunnel. It is expressed as the product of the probability of occurrence of the event (frequency per year) and the consequence of these events (financial losses). The methodology builds on the QRAM model, developed in collaboration with the OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), PIARC (World Road Association) and the European Commission, focusing primarily on health damage and loss of life caused by accidents in the transport of dangerous goods. Compared to QRAM a newly proposed applied methodology is aimed at assessing property damage, namely at the tunnel lining during a fire.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TE01020168V080
Číslo předpisu
56/2019-710-VV/1
Technické parametry
Smlouva o spolupráci a využití výsledků výzkumu, vývoje a inovací při řešení projektu TE01020168 „Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)“ byla podepsána mezi ČVUT v Praze, Skanska, a.s., VUT v Brně a dalšími účastníky v roce 2013.
Ekonomické parametry
Vzhledem k nejistotám spojeným s rizikem škody způsobené požárem v tunelech rozdílných velikostí, jakož i s přihlédnutím k rozdílným přístupům dvou základních subjektů - investora a dodavatele – k riziku (např. averze vůči možné ztrátě), budou se ekonomické přínosy metodiky případ od případu lišit. Je při tom důležité položit důraz na komplexnost takových odhadů. Z uvedeného je zřejmé, že jakýkoliv číselný odhad ekonomického přínosu metodiky může být jen orientační. Uvážíme-li, že cena velkého objektu, např. tunelového komplexu Blanka v Praze, se pohybuje v řádu desítek miliard Kč, pak střízlivý odhad, že by správná aplikace přinesla objektivně podloženou úsporu jednoho procenta ceny stavby, vede k částce v řádu stovek milionů Kč v závislosti na referenční době T. Při těchto kalkulacích bereme v úvahu jen náklady nezbytné na opravu poškozeného tunelu či náklady na realizaci zmírňujících opatření vůči důsledkům požáru.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, PO BOX 9, 110 15 Praha 1
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů