Mechanistic-Experimental Approach for Determination of Basic Properties of Mechanically Stabilized Layers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00336234" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00336234 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-15-0454-9_5" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-15-0454-9_5</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-981-15-0454-9_5" target="_blank" >10.1007/978-981-15-0454-9_5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Mechanistic-Experimental Approach for Determination of Basic Properties of Mechanically Stabilized Layers
Popis výsledku v původním jazyce
Mechanically stabilized layers have rather good potential for the application in construction of transport structures in cold regions. But determination of mechanical properties, which could be used in practice, remains still quite problem both theoretically and practically. The paper describes a new approach how to solve that problem. Presented method, it is a combination of laboratory experiment and inversion FEM modelling. The approach is called mechanistic-experimental. The experiment should be in scale 1:1 and should provide data of at least two independent parameters so that FEM model could be calibrated by iterative inverse modelling accordingly. Then mechanical properties like deformation modulus, Poisson ratio and minimum initial shear resistance of mechanically stabilized layer (composite like) could be determined. The real laboratory and FEM model are described and discussed.
Název v anglickém jazyce
Mechanistic-Experimental Approach for Determination of Basic Properties of Mechanically Stabilized Layers
Popis výsledku anglicky
Mechanically stabilized layers have rather good potential for the application in construction of transport structures in cold regions. But determination of mechanical properties, which could be used in practice, remains still quite problem both theoretically and practically. The paper describes a new approach how to solve that problem. Presented method, it is a combination of laboratory experiment and inversion FEM modelling. The approach is called mechanistic-experimental. The experiment should be in scale 1:1 and should provide data of at least two independent parameters so that FEM model could be calibrated by iterative inverse modelling accordingly. Then mechanical properties like deformation modulus, Poisson ratio and minimum initial shear resistance of mechanically stabilized layer (composite like) could be determined. The real laboratory and FEM model are described and discussed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Transportation Soil Engineering in Cold Regions, Volume 2
ISBN
978-981-15-0453-2
ISSN
2366-2557
e-ISSN
2366-2565
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
37-44
Název nakladatele
Springer Nature Singapore Pte Ltd.
Místo vydání
—
Místo konání akce
St. Petersburg
Datum konání akce
20. 5. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—