Rayleighovo vlnění a kritická rychlost zeminy z pohledu železničních staveb
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00338224" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00338224 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rayleighovo vlnění a kritická rychlost zeminy z pohledu železničních staveb
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá problematikou Rayleighova vlnění a kritické rychlosti zeminy v souvislosti s plánovaným provozem vlaků vyššími rychlostmi v České republice. Od popisu problematiky vibrací a souvisejících druhů vlnění, které vznikají při jízdě vlaků po železniční tratě, přechází k problematice povrchového Rayleighova vlnění, které je identifikováno jako významný typ vlnění s ohledem na bezpečnost železničního provozu i negativními účinky na okolí železniční tratě. Článek je dále zaměřen na vzájemný vztah mezi kritickou rychlostí zeminy, Rayleigho vlněním a rychlostí jízdy vlaků. Uvedeny jsou i možnosti výpočtu kritické rychlosti zeminy a metody matematického modelování respektující konkrétní podmínky podloží i skladbu konstrukce železniční tratě.
Název v anglickém jazyce
Rayleigh wave and critical speed of soil from a railway structures view
Popis výsledku anglicky
This paper deals with the problem of Rayleigh waves and critical soil velocity in context with the planned operation of high speed trains in the Czech Republic. From the description of the vibration issue and the related types of waves, that arise when trains are passing on the railway track, the article continues to the surface Rayleigh waves issue, which is identified as an important type of waves with regard to railway safety and negative impacts on the railroad surroundings. The article focuses on the relationships between critical soil velocity, Rayleigh waves velocity and train speed. The possibilities of calculating the critical soil velocity and the methods of mathematical modelling respecting the specific conditions of subgrade as well as the structure of the railway track construction are mentioned.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Juniorstav 2020, Sborník příspěvků
ISBN
978-80-86433-73-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
217-221
Název nakladatele
VUT v Brně, FAST
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
23. 1. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—